Bepalen doelen en inhoud

Om een goede kennisclip (of serie kennisclips) te maken is het belangrijk dat het doel helder is.

Kies voor een kennisclip een onderwerp, begrip of procedure dat je wilt uitleggen en bepaal op basis daarvan je hoofddoel. Houd er bij het bepalen van het hoofddoel rekening mee dat de maximale tijdsduur 10 minuten is en dat een video tussen de 2 en 5 minuten het meeste effect heeft. 

 

Het maken van een kennisclip kost best wat tijd, maar kan ook tijd besparen. Zorg dan wel dat deze duurzaam is. Noem GEEN namen, klassen of jaartallen. Jij en je collega's kunnen de kennisclip dan gedurende meerdere jaren voor meerdere groepen inzetten.

Doornemen multimediaprincipes

Richard E. Mayer heeft veel onderzoek gedaan naar instructiemateriaal waarin woord, beeld en geluid gecombineerd worden. Dit onderzoek heeft geleid tot een aantal principes, het is goed deze principes in gedachten te houden bij het maken van een presentatie.

Klik hier voor meer informatie over de multimedia theorie van Mayer. 

http://www.digitaledidactiek.be/modules/2-ontwerp/uitdieping/mayer/  

 

 

 

Verzamelen beeldmateriaal

Je kiest voor relevante afbeeldingen en animaties

Zoals uit de multimedia theorie van Mayer blijkt, voegen afbeeldingen veel toe bij het maken van een kennisclip. Houd er bij het maken wel rekening mee dat er alleen gebruik gemaakt wordt van afbeeldingen die daadwerkelijk iets toevoegen.

 

Houd rekening met de auteursrechten en de privacy
Het is mogelijk dat je gebruik maakt van afbeeldingen en animaties van anderen (bijvoorbeeld als je deze op het internet hebt gevonden of in een gepubliceerd [studie]boek).

Ga je afbeeldingen afkomstig uit een studieboek vertonen en ga je de kennisclip alleen binnen eigen instelling publiceren via Kaltura, dan gelden er volgende regels: 

  • max. 50 afbeeldingen per presentatie of pdf,
  • met bijkomende regels: max. 25 afbeeldingen uit één bron en max. 10 afbeeldingen van dezelfde maker.

Meer informatie en details van de Easy Access-regeling voor het HBO vind je in de Library Guide Auteursrecht voor docenten

 

Let op: Deze regels gelden niet als je de kennisclip extern via Kaltura of op YouTube of Vimeo wilt publiceren! In dat geval hoor je altijd toestemming van de rechthebbende(n) te verkrijgen. Of vervang de auteursrechtelijk beschermde materialen met  materialen met een open licentie, bijv. CC-licentie.

 

Bronnen verantwoorden

Maak je gebruik van afbeeldingen, GIF- animaties of teksten van anderen (bv uit een boek of als je deze met een zoekmachine op het internet hebt gevonden) vermeld in dat geval altijd de bron.

 

Andere belangrijke informatie over auteursrechten 

 

FAQ beeld & geluid:

 

Bepalen interactie

Om te zorgen dat studenten bij het bekijken van een kennisclip actief leren, is het zinvol de video te combineren met interactieve en activerende werkvormen. Binnen de Hanzehogeschool hebben we daarvoor de volgende mogelijkheden:

  • Het toevoegen van vragen aan een video 
    De volgende vraagtypes kunnen toegevoegd worden 

- Multiple choice,

- Waar/niet waar, 

- Reflectie,

- Open vraag. 

  • Interactieve video, hiermee kun je meerdere video’s aan elkaar koppelen om zo een ‘groter geheel’ te creëren. Interactieve video kan ook ingezet worden om studenten keuzes te laten maken en de gevolgen van deze keuzes te tonen.

 

 

Formuleren leerdoelen en vaststellen advance organizer

Met jouw leerdoelen beschrijf je welke kennis je aan jouw studenten wilt overbrengen. Je deelt deze door ze op te nemen in jouw presentatie. 

 

Indien een kennisclip een onderdeel is van een serie kennisclips dan kun je met behulp van een advance organizer laten zien waar de kennisclip zich in het geheel bevindt. Meer informatie over de advance organizer vind je hier.

Presentatie op hoofdlijnen vastleggen

Als je hebt vastgesteld met behulp van welke applicatie je de presentatie wilt maken kun je deze alvast op hoofdlijnen maken. 

Gebruik voor het maken van een PowerPoint presentatie het standaardformat van de Hanzehogeschool.

 

Neem indien van toepassing in ieder geval de volgende onderdelen op in jouw presentatie: 

1. Leerdoelen 

Na dit kennisclip kun je: 

  • Leerdoel 1 

  • Leerdoel 2 

  • Leerdoel 3 

Je kunt de leerdoelen aan het einde nogmaals toevoegen, bijvoorbeeld als volgt: 

Je kunt nu: 

  • Leerdoel 1 

  • Leerdoel 2 

  • Leerdoel 3 

 

2. Advance organizer 

Als het kennisclip deel uit maakt van een serie dan kun je een advance organizer invoegen. Daarmee maak je duidelijk waar de betreffende kennisclip zich ten opzichte van andere kennisclips bevindt.

 

3. Bronvermeldingen 

Toon op een slide een overzicht van alle bronnen die je in jouw presentatie gebruikt hebt. Kijk hier voor de bronvermelding in APA-stijl.

 

Opstellen tekst kennisclip

Is de presentatie op hooflijnen gereed, dan kun je de uit te spreken tekst voorbereiden. Dat kan aan de hand van steekwoorden of volledig uitgeschreven.  

Voordelen van uitgeschreven tekst 

  • Minder kans op hinderlijke versprekingen

  • Je vergeet niets

  • Scripts beschikbaar voor herstelwerkzaamheden

  • Over de kwaliteit van het script kun je feedback vragen 

  

Nadelen van uitgeschreven tekst 

  • Het kost tijd om een script te schrijven 

  • De toon kan mechanisch of onnatuurlijk zijn 

 

Of je nou kiest voor een script of voor steekwoorden, zorg ervoor dat de tekst in spreektaal is, want dan is de luisteraar cognitief actiever dan in het geval van formele taal. 

Volgende stap..

[anchornavigation]