Fragmenten zoeken

Vrij zoeken

In de zoekbalk kun je je zoekterm invoeren. Is het aantal resultaten te hoog, combineer dan meerdere zoektermen.

• mediawijsheid
  • mediawijsheid nepnieuws

Is het aantal resultaten te laag, dan kun je ook een * gebruiken

• milieu*

Is het aantal te laag, dan kun je OR gebruiken

• Rusland OR USSR

Is het aantal te ruim, dan kun je zoeken met NOT

• milieu NOT politiek

Je kunt niet zoeken op titel. Je kunt wel zoeken naar een tekst met een bepaalde volgorde. Zoek je het programma '3 op reis' zoek dan

• 3-op-reis
  • "3 op reis"

Filters

Het aantal resultaten kun je ook beperken door middel van filters. Na het instellen van de filter dien je nog op de knop Gebruik filter te klikken. Je kunt filteren op:

• datum of periode: kies voor 'gisteren' of 'het afgelopen jaar' of vul zelf een periode of datum in
  • mediatype: audio of video
  • leeftijdcategorie: kies voor 13 - 18
  • genre: kies voor 'documentaire' of 'geschiedenis' of een ander genre
  • publicatie status: gepubliceerd, ongepubliceerd en beide. Zoeken gebeurt standaard in gepubliceerd materiaal. Vind je niet wat je zoekt, dan kun je je zoekvraag herhalen in het ongepubliceerd materiaal. Programma’s die voldoen aan jouw criteria maar nog niet gepubliceerd zijn, kun je aanvragen. Als je klikt op het symbool van het slotje opent zich een formulier.
  • rechthebbende: hiermee kun je rechthebbenden selecteren door ze aan te vinken en dus uitsluiten door ze niet aan te vinken

Sorteren

De resultaten kunnen op drie manieren worden gesorteerd: Relevantie, datum en titel. Standaard wordt gesorteerd op relevantie. Als je klikt op het driehoekje na Relevantie dan kun je ook kiezen voor datum (nieuwste eerst of oudste eerst) of alfabetisch op titel (oplopend van a tot z, of aflopend van z tot a).

Keyframes

Als je een programma opent krijg je een tabblad keyframes waar je een visueel overzicht krijgt van het programma en je je gewenste fragment snel kunt vinden. Als je klikt op een keyframe begint het programma vanaf dat moment te spelen.

Uitgelicht

Bovenaan de resultatenlijst zie je drie tabbladen: Programma's, Dossiers, Uitgelicht. Uitgelicht zijn korte fragmenten die de redactie speciaal voor het onderwijs gemaakt heeft.

Fragmenten

Als je een programma opent, krijg je het tabblad Fragmenten. Programma’s als actualiteitenprogramma’s, die zijn opgebouwd uit meerdere reportages, hebben per reportage een fragment. Zo kom je direct uit bij het onderdeel van een programma dat aansluit bij je lesstof.

Zoekopdracht opslaan

Een zoekopdracht kun je opslaan door te klikken op het vlaggetje rechts in de zoekbalk. Het overzicht van al je bewaarde zoekvragen vind je als je klikt op het vlaggetje rechts naast de zoekbalk.

Overigens worden standaard de laatste twintig zoekacties bewaard. Deze vind je als je klikt op het klokje rechts naast de zoekbalk.

Zoekgeschiedenis bekijken

Een klik op het klokje, de knop rechts naast de zoekbalk, opent de zoekgeschiedenis waar je de meest recente zoektermen kunt terugvinden.

In de zoekbalk boven de zoekgeschiedenis kun je hier ook opnieuw zoeken naar een specifieke zoekterm die je eerder hebt gebruikt.

Je zoekgeschiedenis verwijderen? Klik op de prullenbak rechts bovenin om alle zoekgeschiedenis te verwijderen.

Fragment niet gevonden

Mocht het zo zijn dat de uitzending of het fragment niet gevonden wordt op het platform, dan zijn er verschillende redenen:

• de betreffende uitzending bevindt zich wel in de collectie van Beeld en Geluid maar nog niet in de onderwijscollectie. Door de zoekvraag te herhalen en te filteren op Publicatiestatus vind je de uitzending. Door te klikken op het icoon (slotje) kun je de uitzending aanvragen. Zodra de rechten gecleared zijn, ontvang je een melding.
  • het fragment maakte wel onderdeel uit van de collectie van Teleblik of Academia, maar niet van Beeld en Geluid. Neem contact op en we zoeken een vervangend fragment.
  • de uitzending staat wel op Beeld en Geluid op school. Probeer te zoeken met synoniemen, of verbreed de zoekvraag. Lukt het niet, neem dan contact op.met Beeld en Geluid op School.

[anchornavigation]