Bronnengids voor Onderwijs voor duurzame ontwikkeling

Do you want to translate this site to English? (or any other language). Simply use  Google Translate Websites 

 

Deze online gids verwijst naar relevante Nederlandstalige en Engelstalige bronnen voor HBO-docenten die zich inzetten voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling. Docenten staan voor de uitdaging studenten te begeleiden in hun ontwikkeling tot transitievaardige professionals voor een duurzame toekomst. Dat vraagt om docentcompetenties als het stimuleren en coachen van samenwerkend leren, systeemdenken, leren in complexe vraagstukken en toekomstdenken. De bronnen in deze gids hebben betrekking op het nut, de inhoud en de aanpak van onderwijs voor duurzame ontwikkeling met een focus op docentcompetenties. 

 

Wat is onderwijs voor duurzame ontwikkeling?

UNESCO geeft de volgende omschrijving:

 

Onderwijs voor duurzame ontwikkeling (ESD) geeft lerenden van alle leeftijden de kennis, vaardigheden, waarden en keuzevrijheid om onderling verbonden mondiale uitdagingen aan te pakken, waaronder klimaatverandering, verlies aan biodiversiteit, niet-duurzaam gebruik van hulpbronnen en ongelijkheid.

 

Het stelt lerenden van alle leeftijden in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en individuele en collectieve actie te ondernemen om de samenleving te veranderen en voor de planeet te zorgen. ESD is een levenslang leerproces en een integraal onderdeel van kwaliteitsonderwijs. Het verbetert de cognitieve, sociaal-emotionele en gedragsmatige dimensies van leren en omvat leerinhouden en -resultaten, pedagogie en de leeromgeving zelf.

 

Snel naar informatiebronnen voor docenten over Onderwijs voor Duurzame Ontwikkeling:

 

Achtergrond van deze bronnengids

Deze library guide is mede tot stand gekomen dankzij het EduSTA Erasmus+ project, Academy for Sustainable Future Educators, een Teacher Academy waarin het Hanze Centrum voor Talent en Leren in de periode 2023 - 2025 participeert. EduSTA brengt vijf Europese universiteiten samen (uit Finland, Zweden, Nederland, Spanje en Tsjechië) met als doel bij te dragen aan docentontwikkeling voor duurzaamheidsonderwijs. 

 

De keuze voor het materiaal dat onderwijs voor duurzame ontwikkeling ondersteunt is gemaakt door het Hanze EduSTA projectteam en bevat onder meer bronnen die gebruikt zijn bij de ontwikkeling van educatieve badges voor docenten. Door het delen van links naar relevante bronnen voor onderwijs voor duurzame ontwikkeling, onder meer verzameld in het EduSTA project, hoopt Hanze duurzaamheidsonderwijs te stimuleren.

 

Hoewel dankbaar gebruik is gemaakt van de uitkomsten van de EduSTA Teacher Academy, ligt het beheer van deze library guide en de verantwoordelijkheid ervoor geheel bij de Hanze. We realiseren ons dat de gids niet compleet is, gezien de vele publicaties, events, ontwikkelingen en perspectieven en staan open voor suggesties, die je kunt sturen via contact en input

 

 

[anchornavigation]