Het gebruik van generatieve AI-tools zoals ChatGPT neemt snel toe in onderwijs en onderzoek. De Hanzehogeschool Groningen heeft er daarom bewust voor gekozen om het gebruik van deze tools niet te verbieden — ondanks zorgen over privacy en dataveiligheid. We vinden het belangrijk dat studenten en medewerkers leren omgaan met deze technologieën. Daarbij vragen we iedereen om AI op een zorgvuldige, verantwoorde manier te gebruiken en ervaringen met elkaar te delen. |
๐ฉ๐ |
(op basis van KU Leuven, 2024a – via Hogeschool Van Hall Larenstein):
Wees transparant over het gebruik van GenAI. Geef aan wanneer je AI hebt ingezet en waarvoor.
Controleer de inhoud van AI-output zorgvuldig. Voeg correcte bronnen toe waar nodig.
Respecteer rechten en privacy. Voer geen persoonsgegevens, vertrouwelijke informatie of auteursrechtelijk beschermd materiaal in zonder expliciete toestemming.
Neem verantwoordelijkheid voor het gebruik van AI en de output die je deelt of inlevert.
Gebruik AI bewust, ook met oog op duurzaamheid. Generatieve AI verbruikt veel energie en water — wees kritisch en doelgericht in je gebruik.
๐ Gebruik deze deze reflectievragen om je eigen AI-gebruik te evalueren — geschikt voor studenten én docenten.
Bekijk dan de open leergang The Road to AI-Ready | Didactiek met generatieve AI | HBO & WO - AI Didactiek. De leergang bevat 18 korte video's van gemiddeld 3 minuten over praktisch en didactisch AI-gebruik.
Het gebruik van generatieve AI brengt verantwoordelijkheden met zich mee. De impact van deze technologie reikt verder dan het klaslokaal: het raakt studenten, docenten en de samenleving. We weten nog niet precies wat de lange termijn effecten zullen zijn — des te belangrijker is het om nu al stil te staan bij de ethische vragen die spelen.
Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten:
Het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT is niet zonder risico’s. Alles wat je invoert, kan (technisch gezien) worden opgeslagen en gebruikt om het systeem te verbeteren. Bij ChatGPT gebeurt dit door OpenAI. Hoewel je de optie kunt uitzetten om je input te gebruiken voor training, sluit dit niet uit dat de gegevens alsnog worden verwerkt buiten Europa. Dat betekent dat het gebruik van deze tools niet automatisch voldoet aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Advies:
Gebruik geen persoonsgegevens, studentgegevens of bedrijfsgevoelige informatie in AI-tools waarvan je niet zeker weet waar en hoe data worden opgeslagen en verwerkt. Bij twijfel: niet invoeren.
Meer informatie vind je op deze pagina in Weten & Regelen op het intranet van de Hanzehogeschool Groningen (alleen toegankelijk met login).
Benalve AVG-gevoelige gegevens mag ook andere informatie niet altijd zomaar geüpload worden naar AI-systemen. Veel leveranciers van databanken – zoals NexisUni, EBSCO of ScienceDirect – verbieden het uploaden van hun content naar generatieve AI-tools zoals ChatGPT, ook niet ter analyse of samenvatting.
Voorbeeld: NexisUni stelt expliciet dat:
"Our agreements do not permit you to use or upload content you receive through LexisNexis into external applications, bots, software or websites, including those using artificial intelligence technologies such as large language models and generative AI."
Let dus goed op of je informatie gebruikt uit bronnen met licentievoorwaarden. Bij twijfel: raadpleeg de bibliotheek of een informatiespecialist.
In juni 2025 treedt de nieuwe AI Act van de Europese Unie in werking. Deze verordening stelt eisen aan de ontwikkeling en het gebruik van AI-systemen, afhankelijk van het risico dat een systeem met zich meebrengt. Voor generatieve AI zoals ChatGPT geldt een transparantieverplichting: gebruikers moeten weten dat ze met AI communiceren, en moeten geïnformeerd worden over hoe het systeem tot zijn output komt.
Voor het hoger onderwijs betekent dit onder meer:
De AI Act is een stap richting verantwoord, ethisch én veilig gebruik van AI. Veel is nog in ontwikkeling – blijf dus op de hoogte van updates via je instelling (Mijn Hanze en/of de Hanze AI Community | Microsoft Teams). Meer informatie over de AI Verordening vind je op AI-verordening AI (Artificiële Intelligentie) - Digitale Overheid (English: EU AI Act: first regulation on artificial intelligence | Topics | European Parliament).
Het gebruik van AI door studenten bij toetsing is niet persé fraude, alleen het ongeoorloofd gebruik kan worden aangemerkt als fraude. In artikel 5.6 van het Studentenstatuut is opgenomen dat fraude wordt gedefinieerd als het handelen of nalaten van een student dat er op is gericht het vormen van een juist oordeel omtrent diens kennis, inzicht en vaardigheden geheel of gedeeltelijk onmogelijk te maken. Het gebruik maken van ChatGPT (of andere AI-tools) wanneer dit niet is toegestaan of zonder dit (juist) te vermelden, valt dus onder deze definitie van fraude.
Het is goed om te realiseren dat fraude van alle tijden is en dat er altijd nieuwe manieren worden gevonden om ongemerkt te frauderen. Bij schriftelijke opdrachten bestond altijd al het risico dat een student deze door een ander liet maken: bijv. door een familielid in te schakelen of een bureau hiervoor te betalen. De opkomst van ChatGPT betekent dat een opdracht nu ook uitbesteed kan worden aan een computerprogramma. Bovendien ligt die vorm van uitbesteding voor alle studenten binnen handbereik en niet enkel voor studenten met connecties of geld. Het is en blijft dus belangrijk om bij het opstellen van toetsen goed na te denken over hoe je zo goed mogelijk waarborgt dat een student zelf de leeruitkomsten aantoont.
Een (eerste?) stap daarbij kan zijn studenten te vragen het gebruik van AI te verantwoorden. Bijvoorbeeld in een korte bijlage waarin de student een aantal reflectievragen over het AI-gebruik beantwoordt.
Zie verder deze pagina in Weten & Regelen op het intranet van de Hanzehogeschool Groningen (login vereist)
Een andere vraag in het kader van fraude is: hoe weet je of je met een persoon of met een computer te maken hebt? Is de content bedacht door een mens of gegenereerd door een computer? En wat is dan het verschil? In het digitale spiegelpaleis dat ChatGPT heet (managementsite.nl), duikt Ben Kuiken in dit vraagstuk.
Dit artikel concludeert dat het gebruik van AI in het hoger onderwijs zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt, maar dat universiteiten deze zorgen effectief kunnen aanpakken door te kiezen voor proactieve en ethische benadering voor gebruik van deze tools.
Cotton, D. R. E., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61(2), 228–239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
Het herkennen van gegenereerde tekst met AI-tools zoals ChatGPT blijft lastig. Er bestaan wel detectietools, maar deze zijn momenteel onvoldoende betrouwbaar. AI-systemen verbeteren razendsnel, en er verschijnen voortdurend nieuwe tools die juist ontworpen zijn om detectie te omzeilen.
Als docent kun je het beste zelf de opdracht of vraagstelling invoeren in een tool als ChatGPT, Microsoft Copilot of Google Gemini. Zo krijg je een indruk van wat een AI zou kunnen genereren. Die output kun je vergelijken met het werk van studenten. Zie het niet als sluitend bewijs, maar als hulpmiddel om scherper te kijken.
Er zijn ook inhoudelijke en stilistische aanwijzingen die kunnen duiden op het gebruik van generatieve AI. Let bijvoorbeeld op:
๐ Brongebruik
Bronnen die niet blijken te bestaan, of nooit door genoemde auteurs zijn geschreven.
Een opvallend gebrek aan specifieke, actuele of gepagineerde bronnen.
Betaalde of onlogische artikelen die studenten normaal niet zouden raadplegen.
๐ Taalgebruik en stijl
Overmatig netjes en foutloos taalgebruik, inclusief een perfecte structuur.
Veel verbindingswoorden: “ten eerste”, “echter”, “desalniettemin”, enzovoorts.
Herhaling van dezelfde argumenten in iets andere bewoording.
Algemeen en vaag taalgebruik zonder concrete voorbeelden.
Overdreven formele schrijfstijl, die niet past bij het taalniveau van de student.
Natuurlijk is geen enkel signaal op zichzelf bewijs van AI-gebruik. Maar als je meerdere aanwijzingen ziet, kan dat reden zijn voor een gesprek met de student. Zeker als je diens stijl goed kent.
๐ Tip: Zie ook Het herkennen van AI generated content in teksten - Frankwatching.
๐ Tip: Zie ook Checklist beoordelen GenAI content - UvA/HvA
๐ผ๏ธOpsporen van AI-gegenereerde afbeeldingen
Ook optie voor teksten
๐Interessant om te lezen
โผ๏ธUpdates, feedback en aanvullingen welkom bij ai@org,hanze,nl
De RuG ontwikkelde een uitgebreide online e-learning course over AI literacy, de Critical AI Literacy e-learning course.
De course bestaat uit een verzameling tekstbestanden en video's (alles in het Engels) en is bedoeld voor zowel studenten als docenten die meer willen leren over de basisprincipes van op tekst gebaseerde generatieve AI-modellen zoals ChatGPT. De cursus behandelt vijf onderwerpen:
Twee reportages:
Hieronder haar aanbevelingen (twee infographics) en.conclusies (PowerPoint)
![]() |
![]() |
De relatie tussen de leertaxonomie van Bloom en generatieve AI wordt in verschillende publicaties beschreven.
Hieronder een kleine "bloom"lezing ๐
![]() |
De afbeelding links toont een "Post-AI Learning Taxonomy" ontwikkeld door Dr. Philippa Hardman, een "LinkedIn Top Voice" in AI + Education. Het is een aanpassing of uitbreiding van de taxonomie van Bloom, waarbij rekening is gehouden met de invloed van AI op leren en onderwijs. Het benadrukt het belang van kritisch denken, creativiteit, samenwerking en innovatie in een door AI beïnvloede leeromgeving. |
Deze taxonomie presenteert zes niveaus van leervaardigheden die relevant zijn in een tijdperk waarin AI een prominente rol speelt in onderwijs en leren:
Elk niveau bevat drie elementen: Een korte beschrijving van de vaardigheid, kernwoorden die de acties beschrijven die bij dat niveau horen en een suggestie voor hoe deze vaardigheid beoordeeld kan worden.
In deze LinkedIn post presenteert Berend Last onderstaande tabel over hoe je generatieve AI verantwoord/slim inzetten bij academische schrijftaken.
Door Peter Hollants werd dit schema opgesteld:
Erik Devlies gebruikt een schaal voor AI-gebruik in taken en opdrachten die onderwijsinstellingen en studenten kan helpen te bepalen in welke mate AI wel of geen rol kan spelen bij taken en opdrachten. Meer informatie en voorbeelden hiervan zijn te vinden in The AI Assessment Scale in Action: Examples from K-12 and Higher Education Across the World – Leon Furze en in Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten? | WilfredRubens.com over leren en ICT (te-learning.nl) voegt Wilfred Rubens daar zijn overdenkingen aan toe.
Bedenk overigens altijd dat generatieve AI, een taalmodel, geen kennis genereert. Het produceert aannemelijk klinkende taal die wij interpreteren als informatie. Berend Last schrijft hier meer over op LinkedIn.
Bron: https://www.schoolmakers.be/blog/ai-gebruik-in-taken-en-opdrachten/
Zie Creating a Personalized Study Schedule with AI | Elite Medical Prep
De auteur past dit toe voor het medisch domein. AI biedt volgens hem mogelijkheid om studieplannen aan te passen aan de individuele sterktes en zwaktes van lerenden. Een belangrijk voordeel van AI op het gebied van studieplanning is de flexibiliteit. Het effectief benutten van AI, vereist echter dat de lerenden gedetailleerde informatie verschaft. Daar vloeit ook volgens de auteur een kanttekening uit voort. AI-systemen zijn afhankelijk van de informatie die ze ontvangen en kunnen onbewuste zwakheden van de lerende over het hoofd zien. Desalniettemin kan AI volgens de auteur worden ingezet als een waardevol hulpmiddel bij het creëren van een efficiënte en gepersonaliseerde studieplanning. (Via Drie bijdragen over generatieve AI en didactiek | WilfredRubens.com)
Haagse Hogeschool:
Npuls:
Collega's Frank van Nispen (f.vannispen@hhs.nl) en Joyce den Heijer (j.denheijer@hhs.nl) van de Haagse Hogeschool hebben een Toolkit AI in je Toetsontwerp ontwikkeld. Hieronder een overzicht van de kernonderdelen: een interactieve PowerPoint, een Praatplaat en Drie Handreikingen. Of bekijk direct hier de complete toolkit.
Interactieve PowerPoint
De PowerPoint vind je hier. Slides 1 t/m 8 vormen een inleiding, vanaf slide 9 kun je in de PowerPoint interactief keuze maken voor wel of geen AI in je toetsontwerp, en daarna diverse interactieve vervolgkeuzes.
Volg onderstaand stroomschema, door André Knulst van de Hogeschool Rotterdam, voor inspiratie over het gebruik van generatieve AI en toetsing. Klik op de afbeelding voor een vergroting.
Collega's van de HAN ontwikkelden een toolkit AI-bestendig toetsen, met onderstaand overzicht:
En de volgende disclaimers:
Wel of geen AI bij summatieve toetsing? Deze aspecten kunnen behulpzaam zijn bij het beantwoorden van die vraag.
Op persoonlijke titel gemaakt door Peter Hollants, vooralsnog niet uitgezet in de praktijk). Jatten en er op schieten mag.
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Bij toetsing willen we vanzelfsprekend een authentieke en unieke prestatie van de lerende zelf zien. Met de release van een nieuwe generatie AI zoals ChatGPT is er voor veel opleidingen reden om na te denken over de consequenties op de korte en langere termijn. Die consequenties hangen sterk samen met de structuur van het gebruikte toetsprogramma en de toetsvormen die worden ingezet. Dit speelt in het bijzonder wanneer studenten worden beoordeeld op producten (veelal tekst of code) die nu ook goed door AI gemaakt kunnen worden.
Om studentprestaties betrouwbaar en valide te kunnen beoordelen wordt het steeds belangrijker om goed zicht te houden op het proces dat leidt tot de prestatie, en dus minder sterk te focussen op het product. Dit is overigens in lijn met ander beleid. De ontwikkelingen rondom AI ervaren we in zekere zin dan ook als ‘wind in de rug’, omdat het verder het belang onderstreept om te volharden op de ingeslagen koers. Het neemt niet weg dat er voor de korte termijn voor sommige opleidingen wellicht aanpassingen of aanvullingen nodig zijn voor de toetsing. In bovenstaande interactieve PowerPoint worden de kansen, bedreigingen en benodigde acties voor verschillende toetsvormen toegelicht en mogelijke oplossingen geboden.
Daarbij wordt er per toetsvorm kort ingegaan op eventuele kansen of kwetsbaarheid door AI. Voor eventuele kansen kunnen bijvoorbeeld curriculumcommissies of docententeams zelf beoordelen in hoeverre AI ook ingezet kan worden om sneller hogere orde gesprekken met studenten te organiseren. Voor wat betreft de bedreigingen; naast het evalueren van de aparte toetsen lijkt het ons vooral ook belangrijk dat het toetsprogramma als geheel goed door examencommissies geanalyseerd/beoordeeld wordt om betrouwbaarheid en validiteit te kunnen garanderen. Ook kan het van belang zijn om de formulering van leeruitkomsten te herevalueren.
Klik op de toetsvorm voor informatie over kansen, bedreigingen en benodigde acties.
Competentietoetsen:
Productbeoordeling | Performance assessment | Portfolio-assessment zonder interview | Portfolio-assessment met interview
Kennistoetsen:
MC-toets | Open vragen toets | Mondelinge toets | Essay
Vaardigheidstoetsen:
Observatie | Productbeoordeling | Reflectieverslag
Met dank aan de collega's van de diensten
O&O, DLWO en O&S van NHLStenden hogeschool,
die de eerste versie van onderstaand overzicht samenstelden.
Om de toetsing AI-proof te maken, kan ook kritisch worden gekeken naar de leerdoelen. De bovenste 3 lagen van de taxonomie van Bloom- toepassen, analyseren of creeëren - zijn vaardigheden die AI niet kan en die juist belangrijk zijn voor een goede beroepsbeoefenaar. Door te toetsen op deze leerdoelen worden toetsen meer AI-proof en ontstaat er zelfs ruimte om de student AI als gereedschap in te laten zetten tijdens toetsing.
Op dit moment is het in het hoger onderwijs zo dat de leerdoelen of leeruitkomsten met een kader vormen dat de digi- en datavaardigheid van studenten, docenten en examinatoren nog sterker in beeld kan brengen, hoe AI constructief kan worden ingezet in de doorontwikkeling van flexibele curricula.
Leeruitkomsten kunnen zodanig gepersonaliseerd worden in de uitvoering van studie, taken en opdrachten, dat de motivatie van de student is om eigen onderzoek uit te voeren en de eigen ontwikkeling centraal te stellen. Dat zal een andere blik op de invulling en samenhang van leerdoelen of leeruitkomsten vragen van de opleidingsprofielen. In elk geval zal worden nagegaan, welke rol ChatGPT of AI in de beroepspraktijk van de op te leiden beroepsbeoefenaren zal gaan spelen. En daar zal in het onderwijs en in de toetsing een rol voor moeten worden ingeruimd. [5]
Automatische feedback lijkt een aantrekkelijke toepassing van generatieve AI in het onderwijs. Ten opzichte van feedback door docenten of hun medestudenten krijgen studenten bij feedback door generatieve AI sneller en mogelijk ook meer persoonlijke of individuele feedback. Feedback door generatieve AI is telkens uniek, in tegenstelling tot de geautomatiseerde feedback door niet intelligente systemen zoals de standaard feedback bij meerkeuzevragen. Hierdoor kan feedback door generatieve AI ook bijdragen aan meer leerwegonafhankelijk onderwijs.
Voor docenten kan automatische feedback een aanzienlijke tijdsbesparing betekenen. Tijd die ze dan aan andere onderwijstaken kunnen besteden, zoals persoonlijke begeleiding van studenten of het doorontwikkelen van het onderwijs. Mogelijk is die feedback ook objectiever. Tevens kan feedback door generatieve AI wellicht bijdragen een rijkere dataset voor learing analytics, en daarmee aan het meer doelgericht doorontwikkelen van het onderwijs.
Er zijn nog veel meer voordelen van geautomatiseerde feedback en beoordeling te bedenken, en hoewel generatieve AI-tools bekend zijn om hun onnauwkeurige antwoorden, is het ondertussen wel mogelijk om AI in te zetten voor geautomatiseerde feedback. Pascal Mariany, senior docent aan de Hogeschool Utrecht en zelfstandig innovator in het onderwijs, gespecialiseerd in AI en game development, heeft hioervoor een tool ontwikkeld die hij gratis beschikbaar stelt: Feedback Companion Edu - Jouw Gratis AI maatje. Pascal staat voor AI-tools die de dialoog kunnen versterken. Hij benadrukt het belang van transparantie in het gebruik van deze tools en biedt keuzevrijheid door middel van een opt-in benadering. Hierdoor kan automatische feedback een plek krijgen in het gehele feedbackproces:
Automatisch beoordelen door AI-tools is echter nog een brug te ver, zo blijkt ook uit recent onderzoek. Ook bevat de AVG een verbod op een "uitsluitend op geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit waaraan voor de betrokkene juridische of anderszins aanmerkelijke gevolgen zijn verbonden": toezicht_op_ai_en_algoritmes.pdf (autoriteitpersoonsgegevens.nl). Geautomatiseerde summatieve beoordeling in het onderwijs heeft zonder twijfel aanmerkelijke gevolgen voor de studenten, en is dus bij wet verboden.
ChatGPT zelf ondersteunt dit door te zeggen: "As an AI, I can certainly help you review an assignment and provide feedback on areas such as grammar, structure, clarity, and coherence. However, I can't assign a numerical or letter grade like a human teacher would. This is because grading often involves subjective judgment and understanding of the specific grading criteria used in your class or school, which I don't have access to." (Met dank aan Paolo Tomev, studentassistent in het lectoraat Digitale Transformatie)
Zie verder ook
"As initial fear of AI among educators turns more and more into curiosity, the question I get asked most is: how can I assess learning if ChatGPT can write assignments? This week, I’ll share a simple, three-step guide to get you started on designing assessments for the post-AI classroom, plus some tips on how to use ChatGPT to help you to rapidly redesign your assessments"
Zie Post-AI Assessment Design - by Dr Philippa Hardman (substack.com)
Aspecten die niet expliciet aan bod komen in dit document zijn bijvoorbeeld: mogelijkheden bieden aan studenten om met AI te experimenteren, toetsvormen ontwerpen waarin AI een sleutelrol speelt, AI inzetten om eerste draft versies te genereren van essays, teksten, projecten enzovoorts. Wanneer deze mogelijkheden aan studenten geboden worden, is het belangrijk dat de studenten AI verantwoord gebruiken, en daarom dat de studenten hun AI gebruik ook verantwoorden. In de Europese AI Act staat verantwoorden van AI gebruik centraal: het gebruik van AI is vaak toegestaan, maar in alle gevallen wordt verwacht dat er verantwoording wordt afgelegd voor het gebruik van AI. Het verdient aanbeveling studenten dit vanaf het begin te leren (zie ook het korte artikel How To Teach With AI Transparency Statements - Faculty Focus | Higher Ed Teaching & Learning), en zeker bij werk dat wordt ingeleverd voor feedback (en/of voor een cijfer) verantwoording van het AI gebruik te eisen. Dat kan bijvoorbeeld in een korte bijlage bij het gemaakte werk, waarin de student de volgende aspecten toelicht:
Bij AI-gebruik is het belangrijk dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud, kwaliteit en ethiek van je werk. AI is een hulpmiddel, geen eindverantwoordelijke. Onderstaande vragen helpen je om aan te tonen dat je die verantwoordelijkheid inderdaad hebt genomen. Je hoeft niet elke vraag in detail te beantwoorden. Vaak zijn een of twee zinnen al voldoende.
Welke AI-tool(s) heb je gebruikt? Waarom koos je specifiek voor deze tool(s)?
Wat wist je al over de mogelijkheden en beperkingen van deze tool(s) voordat je ze gebruikte?
Welke alternatieven heb je overwogen, en waarom heb je die uiteindelijk niet gebruikt?
Op welk moment in je werkproces heb je AI ingezet (bijvoorbeeld: brainstorm, zoekfase, schrijven, controleren)?
Wat was de precieze taak of vraag die je aan de AI stelde?
Hoe heb je de antwoorden van de AI beoordeeld op betrouwbaarheid en bruikbaarheid?
In hoeverre heeft het gebruik van AI je werk verbeterd, versneld of verdiept?
Welke risico’s of valkuilen zag je in het gebruik van AI? Hoe ben je daarmee omgegaan?
Welke stukken van het eindproduct zijn vooral door jouzelf gemaakt, en welke zijn (deels) tot stand gekomen met AI-ondersteuning?
4. Ethische overwegingen
5. Algemene evaluatie
|
![]() |
AI als persoonlijke assistent in het onderwijs
In het werkveld wordt generatieve AI vaak gezien als een waardevolle persoonlijke assistent van professionals, die veel werk uit handen kan nemen.
Ook in het onderwijs kan generatieve AI gezien worden als een waardevolle assistent voor zowel docenten als studenten.
Desgevraagd zegt ChatGPT hierover:
Prompt: |
|
Schrijf een korte tekst waaruit blijkt hoe generatieve AI in het onderwijs kan worden gebruikt als een persoonlijke assistent voor docenten, en ook voor studenten.
|
Generatieve AI biedt een immense potentie om ingezet te worden als persoonlijke assistent in het onderwijs, zowel voor docenten als voor studenten. De unieke mogelijkheid van deze AI om menselijke taal te begrijpen en te genereren op |
|
een natuurlijke en coherente manier opent de deur naar een wereld van nieuwe leermogelijkheden en efficiëntieverbeteringen.
Voor docenten kan een AI-assistent een onschatbare hulpbron zijn bij samenvatten van complexe concepten en het genereren van interactieve lesmaterialen. Bij het voorbereiden van lessen kan de assistent helpen bij het verzamelen van relevante bronnen, waardoor docenten tijd besparen en zich meer kunnen concentreren op het ontwerpen van boeiende leerervaringen.
Daarnaast kan een AI-assistent docenten ondersteunen bij het beoordelen en begeleiden van studenten. Het kan helpen bij het automatisch analyseren van opdrachten en het genereren van gepersonaliseerde feedback. Op basis van machine learning kan de assistent trends en patronen identificeren in de prestaties van studenten, waardoor docenten inzicht krijgen in individuele behoeften en gerichtere ondersteuning kunnen bieden.
Voor studenten kan een persoonlijke AI-assistent fungeren als een continue metgezel in hun leertraject. Het kan helpen bij het stellen van vragen, het uitleggen van complexe onderwerpen en het bieden van aanvullend studiemateriaal. Met zijn vermogen om informatie uit verschillende bronnen te verzamelen en te verwerken, kan de assistent studenten helpen om snel en accuraat antwoorden te vinden en hun begrip te verdiepen.
Bovendien kan een AI-assistent studenten stimuleren om actief te leren en hun creatieve denkvaardigheden te ontwikkelen. Door middel van gepersonaliseerde opdrachten en uitdagingen kan de assistent studenten uitdagen om hun kennis toe te passen, problemen op te lossen en kritisch te denken. Het kan ook adaptieve leermiddelen aanbevelen op basis van de individuele behoeften en leervoorkeuren van de student, waardoor het leerproces effectiever en boeiender wordt.
Natuurlijk moeten ethische overwegingen en privacykwesties serieus worden genomen bij het implementeren van AI in het onderwijs. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de privacy van studenten wordt beschermd en dat de AI-systemen eerlijk en onbevooroordeeld werken.
Al met al biedt generatieve AI als persoonlijke assistent in het onderwijs ongekende mogelijkheden. Het heeft het potentieel om docenten te ondersteunen bij lesvoorbereiding en het begeleiden van studenten, terwijl het studenten een gepersonaliseerde leerervaring biedt die hun groei en succes bevordert. Het gebruik van AI als persoonlijke assistent in het onderwijs kan de efficiëntie verhogen, de leerervaring verbeteren en een positieve impact hebben op het onderwijs als geheel. |
AI-tools zoals ChatGPT zijn een modern hulpmiddel, net zoals vroeger de rekenliniaal, de rekenmachine en internetbronnen zoals Wikipedia en Google Search zich aandienden. Deze ontwikkelingen hadden elk een grote impact op het werkveld en daarmee ook op leren in het onderwijs. Het gebruik van ChatGPT kan bijvoorbeeld waardevol zijn om studenten te trainen in kritisch denken. Je kunt studenten teksten laten genereren, ze samen analyseren en in gesprek met elkaar op waarde leren schatten. Of en hoe je kunstmatige intelligentie toepast, als bron citeert, kritisch de output bekijkt, er verder onderzoek naar doet: dat zijn allemaal aspecten die in alle opleidingen en leerjaren aan bod kunnen komen. De toepassing van AI vraagt altijd om een ethische afweging. Kan er sprake zijn van algorithmic bias, in welke mate zijn de algoritmes transparant en uitlegbaar, is er sprake van ongelijkheid in toegang tot dit soort middelen? Dit onderzoekend vermogen rondom de ethiek van kunstmatige intelligentie hoort hand in hand te gaan met het toepassen ervan in het onderwijs en voorbereidend op deelname in het werkveld. [5]
Door docent kunnen AI-tools gebruikt worden als waardevolle onderwijsassistent, bij bijvoorbeeld:
Aandachtspunt daarbij is wel dat de informatie die generatieve AI-tools overtuigend brengen als volledig en volledig juist dit vaak niet is. Uitgebreid testen, of door studenten laten testen, en vooral veel aandacht voor de prompt (zie ook de tab Prompt engineering in deze LibGuide) zijn daarom essentieel.
AI-tools zijn ook heel geschikt om een plotseling gebrek aan creativiteit of inspiratie op te lossen
Meer ideeën en inspiratie vind je o.a op:
Ook voor studenten kunnen AI-tools waardevolle assistenten zijn. Denk daarbij aan de vliegende start die studenten kunnen maken met een (nieuw) onderwerp, als ze de basale content die over een bepaald onderwerp ook door AI kan worden gegenereerd niet meer zelf hoeven samen te stellen. Studenten kunnen hun waardevolle tijd dan besteden om vanuit dat basale kennisniveau tot grotere hoogte te komen dan nu vaak het geval is. Daarbij is het overigens wel belangrijk dat studenten leren om ook die basale, door AI gegenereerde content, altijd te controleren. Zo leren ze tijdig de (AI-)tools die ze ook in het werkveld zullen tegenkomen op een verantwoorde manier te gebruiken. De richtlijnen die de Hanze hiervoor heeft opgesteld voor haar studenten (login vereist) kunnen erg helpend zijn.
Npulse ontwikkelde een kit die je helpt om een workshop ‘AI-assistenten in het Onderwijs’ te organiseren, waarin deelnemende docenten zelf gaan nadenken over de wensen en eisen voor toekomstige AI-assistenten voor hun studenten.
Marcel Mutsaarts, hoofddocent bij de ALO van de HAN, experimenteerde in een eerstejaars PABO-ALO klas met AI in de rol als procesbegeleider voor studenten die in projectgroepen moeten samenwerken. De resultaten waren verrassend en veelbelovend. Zie deze LinkedIn post, of leest eerst onderstaande samenvatting. Met dank aan ChatGPT
In een experiment met eerstejaars PABO-ALO studenten fungeerde een op maat gemaakte GPT als procesbegeleider voor het opstellen van samenwerkingscontracten in projectgroepen. De AI begeleidde studenten stapsgewijs, stelde gerichte vragen over taakverdeling, communicatie en conflicthantering, en stimuleerde diepere discussies. De resultaten waren positief: studenten gebruikten de AI serieus, hadden levendige gesprekken en waardeerden de op maat gemaakte begeleiding, wat resulteerde in betere samenwerkingsovereenkomsten. Het experiment toonde aan dat AI kan bijdragen aan kritischer denken en diepere betrokkenheid in het leerproces. AI werd gezien als een nuttig hulpmiddel in onderwijsprocessen.
OpenAI. (2024). ChatGPT-4o (Oct 23 version) [Large language model].
Via METIS Onderwijsadvies, met dank aan Jan Roelof Dries.
Ook bij het ontwikkelen van onderwijs kan AI worden ingezet als persoonlijk assistent. De prompts in onderstaand document zijn gemaakt door Metis Onderwijsadvie. De teksten zijn de prompts waarmee ChatGPT of een andere chatbot kan worden ingericht als assistent bij het ontwikkelen van onderwijs. Ze zijn ontwikkeld voor de opleiding bedrijfseconomie van de HvA, maar ook bruikbaar voor andere opleidingen. Want sommige delen in de prompts zijn GEEL gemarkeerd. Dit zijn velden waar je module specifieke informatie invult.
Inhoud van het document:
Bij Toetsrevolutie ontwikkelden Flemming van der Graaf en Valentina Devid (valentina@toetsrevolutie.nl) een GPT om het ontwikkelen van onderwijs volgens de principes van formatief handelen te ondersteunen: de ChatGPT: formatief-handelen-adviseur. Omdat het bij het automatiseren van taken belangrijk is goed te begrijpen hoe die automatisering werkt, zeker wanneer die automatisering is gebaseerd op kunstmatige intelligentie, vind je hier meer informatie over de werking van de GPT. Met dank aan Valentina Devid.
Via OpenAI, met dank aan Eveline van Beem
De ontwikkelaar van ChatGPT en DALL-E, OpenAI, biedt een erg interessante "Guide for teachers using ChatGPT".
Daarin vind je oa.:
Voorbeelden van het gebruik van ChatGPT in
|
Voorbeelden van superprompts voor het ontwikkelen van:
|
Op deze pagina presenteert VU CTL een aantal kant-en-klare, uitgebreide en effectieve AI-prompts om je snel te helpen ideeën te genereren voor onderwijs en leren. De tool biedt de volgende opties:
AI | ChatGPT in het onderwijs - Handreiking AI en ChatGPT in het onderwijs (rocmn.nl)
Een lezenswaardige online publicatie over:
1. Wat is ChatGPT?
2. Welke impact heeft het op ons onderwijs?
3. Wat is de impact op opdrachten en formatief handelen?
4. Welke impact is er voor het maken van toetsen en examens?
5. Wat is de impact voor de makers van de samenleving?
Erdinç Saçan, docent en onderzoeker bij Fontys Hogeschool ICT en Practor bij ROC Tilburg, schreef een boek, getiteld 'Inclusieve Artificial Intelligence'. In het boek komen 40 experts aan het woord, die in duidelijke taal uitleggen wat AI is, en welke vragen, uitdagingen en kansen de technologie met zich meebrengt. Download hier gratis het e-boek van Erdinç Saçan.
Het VU Education Lab experimenteert met verschillende mogelijkheden om met generatieve AI leren en doceren te ondersteunen.
In hun Knowledge Base vind je:
Deze handige AI-tools besparen docenten veel tijd
Hoe kun je als docent tijd en werk besparen met AI-tools? In dit artikel van de Vraagbaak Online Onderwijs vertellen Roland Klemke van de Open Universiteit en Sanderijn Kuijvenhoven van SURF welke tools zij aanraden en waar je bij het gebruik ervan op moet letten.
Samenvatting, met dank aan ChatGPT:
Het artikel bespreekt AI-tools die docenten helpen tijd te besparen, zoals Learning Analytics voor gepersonaliseerd leren, FeedbackFruits voor automatische en peer-feedback, en Turnitin voor plagiaatcontrole en cijfers. AI kan ook teksten samenvatten, vertalingen maken en presentaties genereren, met tools als ChatGPT en Dall-E. Docenten moeten echter altijd kritisch de output controleren en privacyaspecten in acht nemen. Voor optimaal gebruik is technische kennis en goede vraagstelling essentieel.
Je kunt de blog hier lezen!
Deze kennisclip is gegenereerd met Invideo (https://ai.invideo.io/), op basis van de tekst over Toepassingen van generatieve AI in R&I (onderdeel AI in Research & Innovation in de tab AI in onderwijs en onderzoek in deze Library Guide). De prompt voor Invideo was "Genereer een kennisclip op basis van de volgende tekst ...", met op de ... de tekst over toepassingen van generatieve AI in R&I vanaf "In onderzoek is generatieve AI vooral toepasbaar bij..." tot "Paper (her)schrijven".
Van Npuls, het Nationaal Groeifondsprogramma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland.
De kansen en risico’s van Artificial Intelligence (AI) maken veel los in de onderwijssector. Er wordt volop gebruik van gemaakt en tegelijkertijd is nog lang niet alles bekend en bestaan er veel misvattingen over. Tijd voor een magazine vol informatie en inspiratie voor docenten en andere onderwijsprofessionals!
De content is gegroepeerd langs 6 thema’s:
Lees meer en download het magazine hier: Npuls presenteert het magazine Slimmer onderwijs met AI - Npuls
Harvard GenAI Library for Teaching and Learning
The videos in this library, created by the Office of the Vice Provost for Advances in Learning (VPAL), explore the myriad ways Harvard faculty use generative AI tools to support and enhance teaching, learning, and research. - Faculty voices Archives - Generative AI @ Harvard
Een MLA-communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs.
Onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten, didactische praktijken of algemene observaties over AI in het onderwijs. Daarna publiceert een redactie de betreffende ervaring in één van de volgende categorieën:
Het platform is het initiatief van de Modern Language Association MLA-CCCC AI Task Force die is opgericht om onderwijsbehoeften gerelateerd aan generatieve AI aan te pakken.
Presentation by the RuG Language Centre at #ONING Workshops June 13, 2023
Met dank aan Wytze Koopal (RuG - w.y.koopal@rug.nl). Over: AI in 5 minuites | Use & implications for education | How to deal with it as a teacher? | Safeguarding assessment | AI applications for eductaion | Concerns for generative AI
A short instructional teachers guide to using ChatGPT. By following this guide, you will learn how to effectively incorporate ChatGPT into your teaching practice and make the most of its capabilities.
ChatGPT, een chatbot ontwikkeld door OpenAI, heeft de potentie om het landschap van leren, opleiden en onderwijs ingrijpend te veranderen. De snelle ontwikkeling van deze applicatie laat ons alleen maar nog vermoeden wat ons over tien jaar te wachten staat. In dit artikel bespreekt Wilfred Rubens de invloed van ChatGPT op leren, opleiden en onderwijs, evenals de beperkingen en risico's die het met zich meebrengt.
Meer weten? Bekijk dan ook #Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie | WilfredRubens.com over leren en ICT (te-learning.nl) | #Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Ben jij benieuwd naar wat ervoor nodig is om een AI-tool te integreren in het onderwijs? Of wat het voor docenten betekent als er een AI-tool in de klas wordt gebruikt? Hoe de samenwerking verliep tussen startups en onderwijsinstellingen, waar zij tegenaan liepen en welke data-, privacy- en veiligheidsvraagstukken hierbij kwamen kijken? Lees het terug in dit magazine!
(Volg de link voor de details)
Exit ticket
Gebruik een gepersonaliseerde exit ticket met AI. Met onderstaande prompt laat je studenten een quiz maken over een onderwerp die jij wilt. Als ze 10 vragen goed hebben beantwoord mogen ze de les verlaten. Probeer het eens!!!
“Als student ben ik momenteel bezig met het bestuderen van stof over <vak of onderwerp invullen>. Ik zou graag mijn kennis hierover willen testen door middel van een reeks multiplechoicevragen waarbij je specifiek mijn kennis toetst over <vak of onderwerp>. Iedere vraag bevat steeds drie antwoordmogelijkheden. Ik vraag je om deze vragen één voor één te stellen, zodat ik de tijd heb om op elke vraag te reageren. Na elk gegeven antwoord wil ik dat je reflecteert op mijn reactie en beoordeelt of mijn antwoord correct of incorrect is. Vervolgens gaan we direct door naar de volgende vraag. Bij een correct antwoord ga ik naar een hoger level (bijvoorbeeld van level 1 naar level 2), en bij een incorrect antwoord daal ik een level. Dit quizproces begint op level 1, en ik zou graag willen dat we doorgaan tot ik level 10 bereik. Wanneer ik level 10 heb bereikt, zou ik het leuk vinden als je zegt: "Gefeliciteerd, je bent aangekomen op level 10. Je bent een echte kampioen!"
Quizizz
Op www.quizizz.com kun je nu supersimpel een quiz laten maken van je documenten met AI! Het enige wat je hoeft te doen is je PDF, PPT of DOC uploaden, en poef—de magie begint! Binnen no-time krijg je automatisch quizvragen op basis van de inhoud. Makkelijker kan niet!
Perplexity
Perplexity is een AI-zoek- en Q&A-tool die direct antwoorden geeft op je vragen door real-time informatie van betrouwbare bronnen te verzamelen. Je krijgt snel, feitelijke antwoorden met bronvermeldingen, zodat je altijd kunt controleren waar de info vandaan komt. Handig voor ons én voor onze studenten.
(Source unknown)
Een verzameling van, op dit moment, twaalf goede voorbeelden om elkaar te inspireren: Best Practices - AI voor Docenten
Heb je ook een goed voorbeeld? Stuur het vooral op! Het idee:
๐ฅ Docenten, onderzoekers, managers, onderwijsmakers maken een korte video van 1 tot 5 minuten. Met slides mag, hoeft niet. Hoe laagdrempeliger, hoe beter – zorg wel voor goede audio.
๐ก In de video vertel je hoe je AI inzet, bijvoorbeeld rondom toetsing, beleid, of bij het leerproces. Wat werkt, wat niet?
๐ฉ Deze video stuur je naar hallo@barendlast.com, met in het onderwerp “๐๐๐ฎ๐๐ ๐ฉ๐ซ๐๐๐ญ๐ข๐๐ ๐ฏ๐ข๐๐๐จ”, met daarbij een titel en een korte omschrijving van 3-5 zinnen.
Dit initiatief is een samenwerking tussen Marieke van Osch, Tom Naberink, Marcel Mutsaarts, Pascal Mariany en Barend Last.
In deze SWOT vind je vier sterktes, vier zwaktes, vier kansen en
vijf bedreigingen van ChatGPT in het onderwijs. Dus 4x4+1 SWOTs.
"ChatGPT is an AI tool that has sparked debates about its potential implications for education. We used the SWOT analysis framework to outline ChatGPT’s strengths and weaknesses and to discuss its opportunities for and threats to education. The strengths include using a sophisticated natural language model to generate plausible answers, self-improving capability, and providing personalised and real-time responses. As such, ChatGPT can increase access to information, facilitate personalised and complex learning, and decrease teaching workload, thereby making key processes and tasks more efficient. The weaknesses are a lack of deep understanding, difficulty in evaluating the quality of responses, a risk of bias and discrimination, and a lack of higher-order thinking skills. Threats to education include a lack of understanding of the context, threatening academic integrity, perpetuating discrimination in education, democratising plagiarism, and declining high-order cognitive skills. We provide agenda for educational practice and research in times of ChatGPT."