‼️ |
Op deze pagina wordt een aantal generatieve AI tools genoemd en beschreven. De selectie is vrij willekeurig gebaseerd op signalen over het gebruik door en vragen van docenten en andere medewerkers in het hoger onderwijs, en op toepasbaarheid in het (hoger) onderwijs. De genoemde tools zijn meestal slechts oppervlakkig getest en voor geen enkele tool is een DPIA of andere risico- of impactassessment uitgevoerd. Voorkom altijd het uploaden van persoonsgegevens en andere gevoelige (bedrijfs)gegevens in deze en andere AI-tools! |
‼️ |
De meest bekende generatieve AI toepassing is de chatbot. Chatbots kunnen op basis van een zeer groot statistisch (computer)model menselijke taal verwerken: "natural language processing" of NLP. Bij de chatbots zijn er momenteel, juli 2024, vier hoofdrolspelers: ChatGPT, Copilot, Gemini en Claude. Hieronder volgt een beschrijving van elk van deze hoofdrolspelers.
ChatGPT: Leverancier: OpenAI | url: https://chat.openai.com/ | Over zichzelf: ChatGPT
|
ChatGPT wordt aangeboden in diverse varianten, een aantal daarvan is gratis te gebruiken. In de betaalde versie krijg je de optie om je eigen "GPT's" te bouwen, waarmee je een prompt kunt standaardiseren, werken met "Retrieval-Augmented Generation" en met plugins.
Ondanks diverse pogingen is het niet gelukt om een verwerkingsovereenkomst af te sluiten met OpenAI. Gebruik van |
OpenAI is daarom niet in overeenstemming met de AVG/GDPR wetgeving. Gebruik ChatGPT dus niet voor bedrijfs- of privacygevoelige informatie. Ook niet in de betaalde versies! NB: werk van studenten is per definitie privacygevoelig. Als docent mag je dit dus niet uploaden naar ChatGPT. De student zelf mag dit wel, mits vrijwillig en voldoende geïnformeerd (informed consent).
Copilot: Levernacier: Microsoft | url: https://m365.cloud.microsoft.com | Over zichzelf: Copilot
de belangrijkste zoekresultaten. In de creatieve stand lijkt de reacties van Copilot het meest op die van ChatGPT, hoewel de output van ChatGPT vaak langer is en meer details bevat dan die van Copilot. In de gespreksstijl Creatiever kan Copilot ook afbeeldingen genereren. ChatGPT kan dit niet.
In de Corporate licentie van Microsoft, die van toepassing is in veel onderwijsinstellingen, is de beveiligde versie van Copilot inbegrepen. Of Copilot hiermee voldoet aan de AVG/GDPR wetgeving is momenteel (juli 2024) nog in onderzoek bij SURF.
Overigens: naast de chatbot zijn er diverse andere uitvoeringen van MS Copllot. Er is ook Copilot voor Windows 11, Copilot voor M365 (Office) en integraties van Copilot in de diverse andere Microsoft apps en software. Deze vormen van Copilot zijn meestal niet gratis, ook niet in de Corporate licentie van Microsoft.
Gemini: Leverancier: Google | url: https://gemini.google.com | Over zichzelf: Gemini
informatieve manier, zelfs als ze open, uitdagend of vreemd zijn [6] . Net als Copilot maakt Gemini gebruik van geavanceerde zoekalgoritmen, in dit geval die van Google, om relevante informatie snel te vinden en te presenteren.
Ook Google biedt een betaalde variant aan, waarbij het enige verschil de gebruikerslimiet is.
Behalve Gemini biedt Google ook NotebookLM, waarmee je kunt werken met "Retrieval-Augmented Generation". BIj RAG wordt de reactie op de prompt gebaseerd op de inhoud van de documenten en andere data die je verstrekt. Dit verkleint de kans op hallucineren. I.t.t. OpenAI biedt Google deze tooling (vooralsnog) gratis aan. Evenals ChatGPT voldoen ook Gemini en NotebookLM niet aan de AVG/GDPR wetgeving. |
Claude: Leverancier: Anthropic | url: https://claude.ai | Over zichzelf: Claude
Daarnaast heb je de betaalde versies Claude Haiku (het snelste model) en Claude Opus (voor onder andere voor diepgaande analyses en andere complexe taken). In tegenstelling tot ChatGPT bieden de betaalde versies niet meer mogelijkheden, maar wel een hogere gebruikerslimiet en voorrang bij toegang tot Claude als het erg druk is.
Ook zijn er in Claude de "Artifacts", ook in de gratis versie. In een apart zijscherm kun je bijvoorbeeld interactieve modellen bouwen, zoals deze 'Beam Bending Simulator' (voor bouw- en werktuigbouwkundigern welbekend; met dank aan Abboy Verkuilen van de Haagse Hogeschool). Je kunt ook games creëren, flowcharts maken, interactieve afbeeldingen of rapporten genereren en interactieve quizzen bouwen op basis van een pdf om je kennis te testen. [13]
Overzichtje: ChatGPT vs. Copilot vs. Gemini
![]() |
![]() |
Behalve deze drie grote chatbots zijn er ook andere chatbots die hun toepassing kunnen vinden in het onderwijs. Zonder te streven naar volledigheid en met weinig toelichting volgt hieronder een opsomming. Aanvullingen en/of een meer uitgebreide toelichting zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide: Monika Sieron en Erwin de Beer.
Perplexity AI een AI zoekmachine die ook als chatbot kan fungeren. Zie ook Wat is Perplexity-AI? - FourWeekMBA |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Apple Intelligence - Geïntegreerd in Apple procuten
|
![]() |
|
![]() |
Le Chat - Mistral: Europees (Frankrijk)
|
"Taal is zeg maar echt mijn ding" is de titel van een boek van Paulien Cornelisse. Het zou ook heel goed de lijfspreuk van AI-chatbots kunnen zijn, ware het niet dat chatbots geen lijf hebben. Want:
|
Het is belangrijk om te onthouden dat ik als ChatGPT een AI-taalmodel ben en geen menselijke intelligentie bezit. Ik ben ontworpen om te assisteren en informatie te verstrekken, maar het is altijd verstandig om kritisch te blijven en waar nodig |
|
expertise van professionals te raadplegen. |
Chatbots kunnen:
NB:
ChatGPT en Bing Chat zijn chatbots die gemaakt zijn op GPT-3.5 resp. GPT-4.0 van OpenAI. Google Bard is gebouwd op het PaLM taalmodel van Google. Dit zijn voorbeelden van large language models, een vorm van kunstmatige intelligentie. Deze taalmodellen zijn getraind aan de hand van gigantische hoeveelheden tekst op het internet. Van nieuwsartikelen, Wikipedia-pagina’s en filmscripts tot chatgesprekken. Het feit dat de output van AI-chatbots zo echt lijkt, is een bewuste ontwerpkeuze van de makers: de tekst die eruit komt moet zoveel mogelijk lijken op de teksten waarmee het slimme systeem is getraind. Dat betekent niet dat de teksten altijd kloppen, maar vaak kloppen ze wel en anders wekken ze toch op zijn minst die illusie. [4]
Het model heeft dus op basis van grote hoeveelheden tekst geleerd om te voorspellen wat het meest waarschijnlijke volgende woord in een zin is. AI-chatbots doorgronden niet de betekenis van een tekst en voor zover ze informatie kunnen zoeken op internet (Bing Chat en Google Bard), verwerken ze deze informatie van internet of andere databases niet in hun reactie. Daardoor maken ze ook regelmatig fouten. Zie ook de volgende tab, "Hoe werken ze?", in dit onderdeel.
Bijzondere toepassingen
Sommige chatbots kunnen meer dan alleen met tekstuele output reageren op tekstuele input:
Over de werking van het PaLM taalmodel van Google is erg weinig bekend. Dat geldt ook voor het GPT4.0 model van OpenAI. Het enige LLM waarbij enige informatie beschikbaar is over de werking ervan is GPT-3.5, wat staat voor "Generative Pre-trained Transformer 3.5". Dit is de versie van het GPT-model dat gratis beschikbaar wordt gesteld door OpenAI.
Net als eerdere versies van het GPT-model, is GPT-3.5 een zogenaamd "pre-trained" model. Dit betekent dat het is getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens uit verschillende bronnen, zoals boeken, artikelen, websites en meer. Het trainingsproces bestond uit het voorspellen van woorden in een gegeven context, zodat het model geleidelijk taalpatronen en samenhang tussen woorden kon leren.
De manier waarop de chatbot werkt, is te vergelijken met een machine die wiskundige calculaties en statistische analyses uitvoert om uit te vinden welke woorden hij kan gebruiken in de gestelde context. De systemen worden getraind op woorden die elkaar vaak opvolgen. Ze leren welke woorden belangrijk zijn in die zinnen. [11]
Of, in de woorden van ChatGPT zelf: [7]
|
Wanneer je me een vraag stelt, analyseer ik de woorden en zinnen om te proberen te begrijpen wat je bedoelt. Vervolgens kijk ik naar mijn enorme hoeveelheid geleerde informatie en probeer ik te voorspellen welk antwoord het meest waarschijnlijk |
|
correct is op basis van wat ik heb geleerd. Ik baseer mijn voorspellingen op patronen, verbanden en informatie die ik heb geabsorbeerd tijdens mijn training.
Net als bij kansberekening zijn sommige antwoorden waarschijnlijker dan andere, en ik probeer de meest waarschijnlijke antwoorden te geven op basis van de beschikbare informatie. Het kan echter voorkomen dat mijn voorspellingen niet altijd perfect zijn, omdat taal soms complex kan zijn en context belangrijk is.
Het is daarom altijd goed om kritisch te blijven en te controleren of de antwoorden die ik geef logisch en betrouwbaar lijken. Als iets niet duidelijk is of als je twijfelt, is het een goed idee om ook andere bronnen te raadplegen of het aan een echt persoon te vragen. |
GPT-3.5 heeft ongeveer 175 miljard parameters. Het grote aantal parameters stelt het model in staat om complexe taalkundige structuren te begrijpen en nauwkeurige en contextueel relevante antwoorden te genereren.
Het is belangrijk op te merken dat GPT-3.5, net als andere taalmodellen, niet perfect is. Het kan soms foutieve of onnauwkeurige antwoorden geven en het kan gevoelig zijn voor bepaalde vooroordelen die aanwezig zijn in de trainingsdata.
Het is lastig om op een hoog abstractieniveau, dus zonder veel wiskunde en IT-jargon, uit te leggen hoe een LLM nu precies werkt. Hieronder vier video's waarin een goede poging wordt gedaan.
Deze tips en trucs zijn verzameld op basis van de eerste ervaringen in het werken met de AI-chatbots. Meer tips en trucs zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide: Monika Sieron en Erwin de Beer. Wij zorgen er voor dat jouw tips en trucs worden toegevoegd. | ![]() |
De maximale lengte van een prompt is ca. 15.000 karakters, het antwoord heeft ook de lengte van maximaal ca. 15 000 karakters.
Wil je langer prompt invoeren of langer output genereren?
Uploaden van tekstbestanden en afbeeldingen is mogelijk in ChatGPT-4o, ChatGPT Turbo en in Copilot. In Gemini kun je wel afbeeldingen uploaden maar geen tekstbestanden. In NotebookLM, ook van Google, kan dat wel.
De chatbot leest de inhoud van de tekst, waarbij platte tekst over het algemeen het beste werkt, en 'begrijpt' wat er op een afbeelding te zien is. Je kunt dus over het bestand 'in gesprek' gaan met de chatbot, vragen om een samenvatting of bijvoorbeeld om de tekst te herschrijven voor een andere doelgroep.
LET OP: Upload geen werk van studenten in ChatGPT vanwege auteursrechten en schending van de AVG-wetgeving!
Bij uploaden door knippen en plakken in het chatvenster wordt een tabel niet altijd herkend. Uploaden als bestand (zie hierboven) werkt meestal wel. Zo niet, exporteer de tabel dan via Excel als *.csv en upload dat bestand (of knip en plak de tekststring in het chatvenster). Zeg er wel even bij dat het een *.csv bestand betreft ("de tekst die ik je ga sturen moet je interpreteren als een csv-bestand").
Wil je de output in tabelvorm (bijvoorbeeld een rubric), vraag daar dan om in je prompt.
Naarmate een gesprek langer duurt wordt het voor de chatbot lastiger om goed te blijven reageren op de steeds toenemende complexiteit. De chatbot neemt namelijk het gehele voorafgaande gesprek mee als prompt, en al vlug wordt die prompt te complex voor de tool (zie ook Prompt engineering). Een nieuw gesprek starten, met als startpunt de voorlopige conclusie van het vorige gesprek, werkt dan vaak beter.
Zie:
ChatGPT-4o kan direct een PowerPoint voor je genereren, maar daarmee bereik je vrij snel je gratis gebruikslimiet. In onderstaand filmpje zie je hoe met een kleine handmatige omweg ook met ChatGPT 3.5 een PowerPoint kunt maken. Bij methode 1 maak je gebruik van Visual Basic (VBA), bij methode 2 (vanaf t= 2m47s) doe je het helemaal handmatig:
Tekst opgesteld met ChatGPT (GPT-4o mini) op 27 april 2025.
Sinds maart/april 2025 bieden steeds meer generatieve AI-tools – ook in gratis versies – de functies deep search, deep research en deep thinking. Maar wat houden deze functies precies in? Hoe werken ze? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen? En wanneer zijn ze wél of juist níet zinvol om te gebruiken?
🔍 | Deep Search: Een slimme zoekfunctie die verder gaat dan trefwoorden. Legt verbanden, vat samen en begrijpt context. Deep Search gebruikt geavanceerde zoekalgoritmes en semantische analyse om relevantere, contextrijke informatie te vinden dan traditionele zoekmachines. Vaak met automatische samenvattingen en bronvermelding. | 🔍 |
📚 | Deep Research: Verzamelt systematisch informatie over complexe onderwerpen, inclusief bronvermeldingen, vergelijkingen en trends. Analyseert, structureert en ordent data. Deep Research combineert informatie uit meerdere bronnen (zoals websites, papers en databases) en gebruikt AI om die informatie te vergelijken, clusteren, analyseren en beargumenteren. | 📚 |
🧠 | Deep Thinking: Gaat een stap verder: redeneert, interpreteert, vergelijkt perspectieven en genereert nieuwe inzichten en argumenten. Deep Thinking activeert het ‘denkvermogen’ van AI: het voert redeneerstappen uit, weegt verschillende perspectieven af, formuleert hypotheses en trekt onderbouwde conclusies | 🧠 |
Hoewel alle drie gericht zijn op verdieping, hebben ze elk een andere focus:
🔍 Deep Search: Vindt snel relevante informatie, legt verbanden en presenteert kernachtige samenvattingen.
📚 Deep Research: Verzamelt en analyseert informatie systematisch, met het doel om tot een diepgaand, gefundeerd beeld te komen. Output: analyse of rapport.
🧠 Deep Thinking: Gebruikt informatie om kritisch te reflecteren, nieuwe ideeën te ontwikkelen en argumentaties op te bouwen.
Kort samengevat:
Deep search vindt informatie, deep research analyseert die informatie, en deep thinking zet aan tot kritisch en creatief denken. Deze functies zijn vooral zinvol bij complexe vragen, het verzamelen van betrouwbare informatie of het ontwikkelen van nieuwe ideeën, maar minder geschikt voor simpele feitjes, snelle antwoorden of situaties waarin snelheid belangrijker is dan diepgang.
Sinds april 2025 biedt een aantal tools een of meer van deze functionaliteiten ook in de gratis versie:
|
|
In de meeste gevallen zijn er in de gratis versies wel beperkingen t.o.v. de betaalde versie. Toch kun je, door slim combineren, ook met de gratis versies ver komen:
Start altijd met Perplexity om snel een breed beeld te krijgen met actuele informatie en bronnen. Dit levert je direct relevante artikelen, rapporten en samenvattingen.
Gebruik Elicit als je dieper moet graven: bijvoorbeeld als je een literatuuroverzicht wilt of meerdere bronnen moet vergelijken. Eclicit ondersteunt je bij het zoeken naar elevante papers, samenvatten en vergelijken voor onderzoeksvragen.
- Goede ondersteuning bij systematische informatieverzameling.
Laat Claude reflecteren: vraag bijvoorbeeld "Wat zijn mogelijke tegenargumenten voor deze stelling?" of "Bedenk drie alternatieve verklaringen." Claude is zeer sterk in deep thinking en geeft uitleg, tegenargumenten en nieuwe invalshoeken. Ook kan Claude grote hoeveelheden tekst verwerken en bewerken.
Gebruik Gemini alleen als extra: het is niet altijd nauwkeurig genoeg voor diep onderzoek, maar wel snel.
![]() |
Perplexity biedt in de gratis versie Deep Search en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen: - Minder uitgebreide "Copilot" modus (deep research-assistent) - Beperkt aantal queries per dag - Geen toegang tot uitgebreide wetenschappelijke databases |
![]() |
ChatGPT biedt in de gratis versie Deep Thinking en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen: |
![]() |
Claude biedt in de gratis versie Deep Thinking en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen: |
![]() |
Elicit biedt in de gratis versie Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen: |
![]() |
Gemini biedt in de gratis versie Deep Search en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen: |
Doel: binnen een halfuur een goed geïnformeerd overzicht + eerste inzichten.
Stap 1: 0 - 5 min. Oriënteren met Perplexity Stel een open vraag ("Wat zijn recente ontwikkelingen in [onderwerp]?")
Noteer 3-5 hoofdpunten met bronvermelding.
Stap 2: 5 - 15 min. Verdiepen met Elicit. Zoek op 1-2 kernbegrippen uit de vorige stap. Bekijk 5 samenvattingen van papers of artikelen. Noteer trends of opvallende verschillen.
Stap 3: 15 - 20 min. Reflecteren met Claude. Vraag: "Wat zijn de belangrijkste kansen en risico’s rond [onderwerp]?" Laat Claude alternatieve perspectieven bedenken.
Stap 4: 20 - 30 min. Samenvatten en verantwoorden door jezelf. Schrijf 5-10 bullets met je belangrijkste inzichten. Geef bronnen kort weer. Beantwoord vervolgens de reflectievragen onderaan in deze tab.
Doel: een compacte maar onderbouwde analyse maken, bijvoorbeeld voor een memo of presentatie.
Fase 1: Vraag verkennen met Claude. Formuleer de hoofdvraag en subvragen. Vraag Claude of hij suggesties of verfijningen heeft.
Fase 2: Informatie verzamelen met Perplexity en Elicit. Gebruik Perplexity voor actuele info; Elicit voor bestaande onderzoeken. Verzamel 5-10 kernbronnen.
Fase 3: Analyse met Elicit en Claude. Laat Elicit kernpunten clusteren. Vraag Claude om een samenvatting van de hoofdargumenten per cluster.
Fase 4: Inzichten formuleren met Claude. Vraag Claude: "Vat samen in 5 bullets wat de belangrijkste bevindingen zijn, inclusief 1 aanbeveling."
Fase 5: Presenteren en evalueren door jezelf. Maak een korte tekst, presentatie of memo, op basis van je bullets en bronnen. Beantwoord vervolgens de reflectievragen onderaan in deze tab.
Gebruik concrete prompts: geef veel context aan de AI, bijvoorbeeld: "Beperk antwoord tot 5 bulletpoints" of "Geef 3 bronnen bij je antwoord."
Controleer altijd bronnen: vooral bij gratis tools kunnen er nog onjuiste of verouderde verwijzingen tussen zitten.
Werk iteratief: stel steeds bij (“Kun je het nog kritischer bekijken?”, “Welke tegenargumenten zijn er?”).
Bij AI-gebruik is het belangrijk dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud, kwaliteit en ethiek van je werk. AI is een hulpmiddel, geen eindverantwoordelijke. Onderstaande vragen helpen je om aan te tonen dat je die verantwoordelijkheid inderdaad hebt genomen. Je hoeft niet elke vraag in detail te beantwoorden. Vaak zijn een of twee zinnen al voldoende.
Welke AI-tool(s) heb je gebruikt? Waarom koos je specifiek voor deze tool(s)?
Wat wist je al over de mogelijkheden en beperkingen van deze tool(s) voordat je ze gebruikte?
Welke alternatieven heb je overwogen, en waarom heb je die uiteindelijk niet gebruikt?
Op welk moment in je werkproces heb je AI ingezet (bijvoorbeeld: brainstorm, zoekfase, schrijven, controleren)?
Wat was de precieze taak of vraag die je aan de AI stelde?
Hoe heb je de antwoorden van de AI beoordeeld op betrouwbaarheid en bruikbaarheid?
In hoeverre heeft het gebruik van AI je werk verbeterd, versneld of verdiept?
Welke risico’s of valkuilen zag je in het gebruik van AI? Hoe ben je daarmee omgegaan?
Welke stukken van het eindproduct zijn vooral door jouzelf gemaakt, en welke zijn (deels) tot stand gekomen met AI-ondersteuning?
4. Ethische overwegingen
5. Algemene evaluatie
|
![]() |
https://app.symvol.io/videos/file-161b
De video is gegenereerd met Symvol. De Nederlandse voiceover heeft wel nog een vet Amerikaans accent, en het uitspreken van "AI" gaat niet vlekkeloos. Maar de video is goed te volgen.
Tip! Met de gratis versie van Symvol kun je maandelijks maximaal 100.000 karakters tekst omzetten naar video. Deze video over Deep Search, Deep Research en Deep Thinking werd gegenereerd uit 22.471 karakters.
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
Custom AI-assistenten zijn toepassingen van generatieve AI die zijn afgestemd op een specifieke taak, context of doelgroep. Denk aan een AI-assistent die helpt bij het ontwikkelen van lesmateriaal, een juridische coach die wetsteksten uitlegt of een onderzoeksbuddy die je ondersteunt bij data-analyse. Ze zijn gebaseerd op grote taalmodellen en worden gebouwd via platforms als OpenAI (waar ze GPT’s heten), Google Gemini (Gems) of Mistral (Agents).
Wat deze assistenten bijzonder maakt, is hun vermogen om niet alleen generiek te reageren, maar juist te leren van jouw eigen documenten, datasets of vakliteratuur. Daardoor kunnen ze veel specifieker, betrouwbaarder en bruikbaarder worden voor onderwijs en onderzoek. Je kunt ze inzetten om tekst te genereren, opdrachten na te kijken, literatuur samen te vatten of complete werkprocessen te stroomlijnen. |
Klik op de afbeelding om te vergroten |
Een belangrijk voordeel is dat je deze assistenten vaak zonder programmeerkennis kunt maken. Platforms als OpenAI bieden hiervoor zogeheten no-code-bouwtools aan, waarmee je intuïtief instructies, bestanden en voorkeuren kunt instellen. Vervolgens kun je jouw assistent publiceren via een soort app-store, zoals de GPT Store. Andere gebruikers kunnen dan feedback geven of jouw tool beoordelen.
In het onderwijs worden deze assistenten steeds vaker ingezet als persoonlijke tutor, bijvoorbeeld voor het opstellen van quizvragen, het geven van uitleg of het nakijken van opdrachten. In onderzoek kunnen ze literatuur analyseren, gegevens samenvatten of inzichten structureren. Ook in ondersteunende taken — zoals het plannen van bijeenkomsten, verwerken van e-mails of maken van rapportages — blijkt een custom AI-assistent een waardevolle hulp. |
Klik op de afbeelding om te vergroten |
Zelfs het genereren van content zoals blogs, lesmateriaal of standaardteksten gebeurt steeds vaker met hulp van deze tools, afgestemd op de eigen huisstijl en formats van de instelling.
Custom AI-assistenten zijn in opkomst, en verschillende platforms bieden inmiddels ook in hun gratis versies toegang tot deze functionaliteit — al noemen ze het soms anders:
Het gebruik van custom AI-assistenten roept ook enkele belangrijke vragen op. Zo is het cruciaal om zorgvuldig om te gaan met privacy en databeveiliging, vooral als je documenten uploadt met gevoelige informatie. Daarnaast is het goed om te beseffen dat de output van AI niet altijd klopt — fouten of bias komen voor. Regelmatige menselijke controle blijft dus nodig.
Bij meer complexe toepassingen, zoals integraties met interne systemen of geavanceerde API-koppelingen, is enige technische kennis vereist. Ook kunnen er kosten ontstaan bij intensief gebruik, afhankelijk van het platform en de gekozen functies.
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
Autonome AI-agents zoals Auto‑GPT, AgentGPT en BabyAGI vormen een volgende stap in de ontwikkeling van generatieve AI. In plaats van te reageren op losse prompts, krijgen deze agents een doel mee. Ze splitsen dit op in deelstappen, voeren die zelfstandig uit (vaak met behulp van externe tools of internettoegang), controleren hun voortgang en sturen zo nodig bij.
Deze technologie is nog volop in ontwikkeling, maar opent interessante perspectieven voor het hbo. Denk aan agents die gepersonaliseerde leerpaden samenstellen, onderzoeksdata verzamelen of automatisch lesmateriaal genereren. Voor docenten kan dit betekenen: meer tijd voor verdieping, creativiteit en persoonlijke begeleiding.
Wel vraagt de inzet van autonome agents om zorgvuldigheid. Betrouwbaarheid, transparantie en dataveiligheid zijn nog niet gegarandeerd. Voor nu is het vooral een experimenteel speelveld — maar wel één dat snel volwassen wordt.
Voorbeelden van toepassingen in onderwijs en onderzoek:
🎓 Adaptief leren: gepersonaliseerde leerpaden en directe feedback via AI-agent.
🔍 Onderzoeksautomatisering: literatuur ophalen, samenvatten en structureren.
📝 Contentproductie: automatisch genereren van opdrachten, quizzen of lesmateriaal.
🧪 Experimentele labs: data simuleren, modellen trainen of processtappen bewaken.
Introduction to AI Agents: Getting Started With Auto-GPT, AgentGPT, and BabyAGI | DataCamp
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
NB: dit onderdeel is toegevoegd in verband met volledigheid. Ervaring met no-code & low-code ontbreekt nog bij de samenstellers van deze Library Guide.
Vibe coding en ook no-code/low-code AI-tools bieden hbo-docenten een laagdrempelige weg naar automatisering — zonder IT-kennis, snel inzetbaar en schaalbaar. Ze helpen bij taakverlichting, workflow-verbetering en verbetering van leskwaliteit. Vibe coding en ook no-code/low-code lijken op elkaar omdat ze allebei softwareontwikkeling toegankelijker maken, maar ze verschillen duidelijk in aanpak en filosofie (met dank aan ChatGPT)
⚡️ Kort gezegd (met dank aan ChatGPT):
🔤 Wat is het? |
|
🧠 Hoe werkt het? |
|
💡 Voor wie? |
|
🎯 Doel |
|
🛠️ Flexibiliteit |
|
💬 Voorbeeld |
|
Let op promptbouw, privacy en outputkwaliteit. Zo maak je AI concreet bruikbaar in de klas. Met tools die AI-integratie mogelijk maken via visuele interfaces, pijptestromen en kant-en-klare blokken, in plaats van code, stel je eenvoudig triggers en acties samen.
🧑🏫Hoe kan dit docenten ondersteunen?
1. 📚Lesmateriaal sneller klaar
2. ➿Workflow-automatisering zonder IT-kennis
3. ▶️Specifieke onderwijsapps
‼️Waar moet je op letten?
Promptkwaliteit: heldere instructies zorgen voor betere AI-resultaten; test en verfijn ze leraar.ai.
Privacy en instrumentbeveiliging: controleer of platforms voldoen aan EU/GDPR-normen (bijv. Schoolgen).
Validatie van output: AI kan ook fouten of onnauwkeurige content produceren – controle is essentieel.
Kosten: veel no-code tools rekenen per actie; houd het gebruik en budget in de gaten.
👷Aan de slag – praktische tips
Start klein: identificeer 1 routineklus, zoals automatische samenvatting van ingeleverd werk.
Gebruik Zapier: maak een gratis account, kies trigger (bijv. nieuwe e-mail), voeg AI-stap toe (OpenAI), test en activeer.
Gebruik bestaande templates: veel platforms bieden onderwijsgerichte sjablonen (Schoolgen, Bardeen, Make).
Monitor & leer: evalueer output, verzamel feedback van studenten en pas prompts aan.
Schaalbare toepassing: breid succesvolle flows uit naar groeps- of faculteitsniveau.
📽️Aan de slag – uitlegvideo's
In het YouTubekanaal van Tom Nabrink is een serie heldere uitlegvideo's te vinden over vibe ccoding.
AI-tools zoals DALL·E, Midjourney en Adobe Firefly maken het mogelijk om snel beelden te creëren op basis van een korte beschrijving (prompt). Dat biedt verrassend veel mogelijkheden in onderwijs en onderzoek. Hieronder enkele toepassingen die nu al binnen handbereik zijn:
🧑🏫 Onderwijs & Didactiek
|
🎓 Studentwerk & Creatieve opdrachten
|
📚 Onderzoek & Communicatie
|
🧠 Professionalisering & Innovatie
|
📌 Let op: Afbeeldingen gegenereerd met AI zijn niet per definitie auteursrechtvrij. Lees hier meer over AI en het auteursrecht | VIA Nederland
Er zijn inmiddels tientallen AI-tools waarmee je beelden kunt genereren op basis van tekst. De bekendste tools verschillen op het gebied van stijl, gebruiksgemak, snelheid en kosten. Hieronder een overzicht van populaire en toegankelijke opties:
|
🌄 MS Designer / Bing Image Creator / Microsoft Copilot
|
🧠 DALL·E
|
|
🎓 Overig
Canva AI (handig voor presentaties en infographics; kan ook achtergrond verwijderen)
Leonardo AI (voor game-art en designconcepten)
Recraft (voor professioneel ontwerpen, met ook tekst in de afbeelding)
Ideogram (voor logo's en posters, met ook tekst in de afbeelding)
Napkin (voor infographics, diagrammen en flowcharts)
📌 Tip: Probeer dezelfde prompt eens in meerdere tools. Je zult merken dat de stijl, details en interpretatie sterk kunnen verschillen.
Beeldgeneratie met AI is indrukwekkend, maar beslist nog niet foutloos. Vooral als je AI gebruikt in een onderwijs- of onderzoekscontext, is het belangrijk om de beperkingen goed te kennen. Hieronder zetten we de belangrijkste valkuilen en aandachtspunten op een rij:
🧍 Moeite met anatomie en details
|
👩🎓 Toepasbaarheid in onderwijs is niet vanzelfsprekend Een AI-gegenereerde afbeelding is visueel vaak sterk, maar mist vaak de nuance of precisie die nodig is in wetenschappelijke of didactische contexten. Denk aan onjuiste labels, onnatuurlijke anatomie, of historische onjuistheden. |
📚 Gebrek aan contextbegrip
|
🧠 Geen echte creativiteit of originaliteit AI maakt gebruik van patronen in de data waarop het getraind is. Het creëert dus geen echt nieuwe ideeën, maar variaties op wat al bestaat. Dit betekent dat AI goed is in stijl nabootsen, maar niet in vernieuwend ontwerpen. |
🚫 Beperkingen bij gevoelige onderwerpen Veel tools blokkeren prompts met gevoelige of controversiële inhoud. Denk aan geweld, naaktheid, politieke symboliek of religieuze thema’s. Soms gebeurt dit terecht, soms onbedoeld — wat frustrerend kan zijn bij legitieme educatieve doelen. |
☝️Tip: vraag het je AI Wanneer je tool een prompt blokkeert vraag dan altijd waarom. Waarschijnlijk kun je je prompt dan anders verwoorden, zodat je de beperking omzeilt. Je kunt ook je AI (chatbot, niet de afbeeldingsgenerator) vragen hoe het wel mag 😉 |
📌 Let op: AI-beelden kunnen erg overtuigend lijken, maar zijn lang niet altijd feitelijk correct of geschikt voor professioneel gebruik. Als docent is het belangrijk om studenten hierover kritisch te leren nadenken.
Zo gebruik je AI-beeldtools effectief én verantwoord: generatieve AI-tools kunnen krachtige hulpmiddelen zijn voor visuele ondersteuning in onderwijs en onderzoek — mits je weet hoe je ze slim inzet. Deze tips helpen je op weg:
✍️ Schrijf duidelijke, beschrijvende prompts
|
🎯 Wees specifiek over compositie en inhoud Vermeld aantallen, verhoudingen, objecten en context. Bijvoorbeeld: → "Twee studenten die samenwerken aan een project, zittend aan een houten tafel, omringd door studieboeken en planten, zachte schaduwen, bovenaanzicht." |
🖼️ Kies de juiste stijl
|
🔁 Experimenteer met herhalen en variëren Vaak krijg je niet in één keer het gewenste resultaat. Pas je prompt aan en probeer meerdere versies. Kleine wijzigingen kunnen grote verschillen maken. |
🚦 Houd rekening met auteursrecht en privacy Gebruik AI-afbeeldingen bij voorkeur in contexten waar geen portretrecht of hergebruik van echte afbeeldingen vereist is. Vermijd prompts gebaseerd op herkenbare personen (tenzij je toestemming hebt). |
👀 Laat studenten hun keuzes verantwoorden Laat studenten bij beeldgebruik reflecteren: waarom hebben ze dit beeld gekozen of gegenereerd? Welke keuzes zijn gemaakt in stijl, inhoud en boodschap? Zo bevorder je kritisch denken en mediawijsheid. |
📚 Meer leren over goede prompts en AI-beelden?
Tips voor het genereren van afbeeldingen op de pagina over Prompt Engineering van deze Library Guide
Klaar om AI-afbeeldingen in te zetten in je lessen of projecten? Je hoeft niet perfect te zijn — nieuwsgierigheid en oefenen brengen je al een heel eind. 🚀
Om uit te leggen hoe visuele AI-tools werken heb je visualisatie nodig. Deze twee filmpjes geven een goed beeld van de werking van AI-tools die afbeeldingen genereren. in "How Do AI Generators Work?" wordt het principe van de werking van AI afbeeldingsgeneratoren kort en krachtig uitgelegd. "AI Text-to-Art Explained" gaat wat dieper in op de technische en wiskundige achtergrond.
![]() |
Elicit |
Elicit is een onderzoeksassistent die taalmodellen zoals GPT-3 gebruikt om delen van de workflows van onderzoekers te automatiseren. Op dit moment is Literature Review de belangrijkste workflow in Elicit. Als je een vraag stelt, toont Elicit relevante papers en samenvattingen van belangrijke informatie over die papers in een gebruiksvriendelijke tabel.
Overzicht van tools voor diverse fasen in een wetenschappelijk onderzoek
met dank aan Eva Willems, Haagse Hogeschool
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Naast de bovenstaande tools zijn er nog veel meer AI-tools beschikbaar voor literatuurstudie. Het is belangrijk om te experimenteren met verschillende tools om te vinden wat het beste werkt voor jou.
Hier zijn nog een paar bronnen waar je meer informatie kunt vinden over AI-tools voor literatuurstudie:
Wekelijks verschijnen en verdwijnen er op het internet generatieve AI-tools. De praktische waarde van die tools is onzeker. In veel gevallen is het niet meer dan een mooi verpakte prompt, en kun je met een goed bedachte prompt een chatbot dezelfde output laten genereren.
Onder de verschillende tabs in dit deel is een aantal AI-tools gerubriceerd die mogelijk wel van waarde kunnen zijn bij het ontwikkelen of verzorgen van onderwijs. Zonder te streven naar volledigheid, met weinig toelichting en veelal nog niet getest. Alle tools zijn gratis te testen. Een klein aantal is daarna blijvend en onbeperkt gratis, andere tools hebben een fremium optie en enkele zijn na de proefperiode alleen nog betaald te gebruiken. Bedenk wel dat je bij een gratis dienst altijd betaalt met je data!
Aanvullingen en/of een meer uitgebreide toelichting zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide:
Monika Sieron en Erwin de Beer.
![]() |
Spark your students curiosity (curipod.com) - freemium |
![]() |
AI Lesson Planner - Education Copilot - 30 dagen gratis proberen |
![]() |
NOLEJ - Create e-learning in minutes! - gratis proberen |
![]() |
Yippity | Convert your notes into quizzes or flashcards automatically - elke maand 3x gratis |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Paraphrasing Tool - QuillBot AI - freemium |
![]() |
Grammarly:- Turn the spark of your ideas into compelling, mistake-free writing in seconds - freemium |
![]() |
Vertalen met DeepL Translate - 's werelds meest accurate vertaler - freemium |
![]() |
NotebookLM - freemium. Samenvatten, analyseren en vergelijken van documenten. Kan ook een podcast maken. |
![]() |
Ingebouw in PowerPoint! Zie Uw diavoorstelling oefenen met Speaker Coach - Microsoft Ondersteuning |
![]() |
Wepik - Free AI Presentation Maker - gratis |
![]() |
Create Presentation Slides With AI in seconds with SlidesAI - freemium |
![]() |
AI PPT Maker: AI PowerPoint Generator Online - freemium. Maak je PowerPoint door een document te uploaden, of url, of een YouTube, |
![]() |
Prezi AI Presentations - freemium. Prezi kan nu ook je pdf omzetten naar een presentatie. |
Hoewel de kop "Deze indrukwekkende film is geheel met AI gemaakt", zijn er nog geen AI tools waarmee je zelfs maar een korte speelfilm kunt maken. Toch is er veel al wel mogelijk:
![]() |
Summarize.tech: AI-powered video summaries - freemium | |
|
Pictory – Video Marketing Made Easy - Automatically create short, highly-sharable branded videos - gratis proberen | |
![]() |
D-ID Photo To Video Platform - gratis proberen | |
![]() |
Online Video Editor | Video Creator | InVideo - freemium: "10 mins/wk of free AI generation" | |
![]() |
Pika - freemium, ca. 10 video's per maand. Zie ook How to use Pika Labs AI: Generate Video from Text - YouTube | |
![]() |
Fliki - Turn text into videos with AI voices - ook voor ideas, blogs, ppts, tweets - freemium, "5 minutes of credits per month" | |
![]() |
HeyGen - AI Video Generator - genereert een video van een virtuele avatar die jouw woorden uitspreekt - freemium. | |
![]() |
Symvol.io - genereert een uitlegvideo door het uploaden van een pdf, of een url - freemium. |
Leuk om te weten: collega Kjell Neumann, coördinator van de Hanze Makerspace, maakte met behulp van ChatGPT, Elevenlabs (zie de tab "Geluid") en D-ID een video waarin hij het gebruik van AI in het onderwijs toelicht:
![]() |
Speechify - Free Text To Speech Voice Reader - freemium |
![]() |
Otter.ai - Voice Meeting Notes & Real-time Transcription - freemium |
![]() |
ElevenLabs - Generative AI Text to Speech & Voice Cloning - freemium |
![]() |
AIVA - The AI composing emotional soundtrack music - freemium |
![]() |
Boomy - Make Generative Music with Artificial Intelligence - freemium |
![]() |
Suno AI - Make a Song with Suno - freemium |
![]() |
NotebookLM - freemium. Produceert een podcast vanuit (tekst)bronnen die jij uploadt |
NB: automatische feedback door AI-tools is nog grotendeels toekomstmuziek!
Generatieve AI-tools staan nog zeer bekend om hun onnauwkeurige en soms gewoon foutieve antwoorden en reacties en bovendien bevat de AVG een verbod op een "uitsluitend op geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit waaraan voor de betrokkene juridische of anderszins aanmerkelijke gevolgen zijn verbonden".
Zie verder de tab Automatische feedback in AI en toetsen
![]() |
gotFeedback (gotlearning.com) - freemium
|
![]() |
Feedback Companion Edu - Jouw Gratis AI maatje - gratis Ontwikkeld door Pascal Mariany, senior docent aan de Hogeschool Utrecht en zelfstandig innovator in het onderwijs. |
Er zijn ongelooflijk veel AI-tools beschikbaar. De verzameling op There's An AI For That - The Biggest AI Aggregator (theresanaiforthat.com) groeit elke dag weer. Hieronder een vrij willekeurige greep van interessante tools:
10 |
10 INCREDIBLE AI Tools You Can’t Live Without - YouTube
|
![]() |
And our colleagues at RuG also provide information, in English: What are AI tools and how do they work? - EDU Support (rug.nl) (scroll to the 2nd half of this page)
|
![]() |
ChatPDF - Chat with any PDF! - freemium
|
![]() |
Futurepedia - Find The Best AI Tools & Software (met goede zoek- en filteropties)
|
![]() |
AI Tools for Academics (bevat "uitsluitend AI tools die geschikt zijn voor HO toepassingen", met goede zoek- en filteropties)
|
![]() |
15 Days | 15 AI Assistants | (glide.page) - 15 werkende voorbeelden van AI-assistenten "to demonstrate the power of AI"
|
![]() |
Ideamap | A Better way to Brainstorm with AI - AI-ondersteund brainstormen. Maakt een mooie en uitgebreide zeer bruikbare mindmap.
|
Zie ook de uitgebreide Padlet van de VU Amsterdam, en de toelichting daarop in SURFCommunities