‼️ |
Op deze pagina wordt een aantal generatieve AI tools genoemd en beschreven. De selectie is vrij willekeurig gebaseerd op signalen over het gebruik door en vragen van docenten en andere medewerkers in het hoger onderwijs, en op toepasbaarheid in het (hoger) onderwijs. De genoemde tools zijn meestal slechts oppervlakkig getest en voor geen enkele tool is een DPIA of andere risico- of impactassessment uitgevoerd. Voorkom altijd het uploaden van persoonsgegevens en andere gevoelige (bedrijfs)gegevens in deze en andere AI-tools! |
‼️ |
De meest bekende generatieve AI toepassing is de chatbot. Chatbots kunnen op basis van een zeer groot statistisch (computer)model menselijke taal verwerken: "natural language processing" of NLP. Bij de chatbots zijn er momenteel, juli 2024, vier hoofdrolspelers: ChatGPT, Copilot, Gemini en Claude. Hieronder volgt een beschrijving van elk van deze hoofdrolspelers.
ChatGPT: Leverancier: OpenAI | url: https://chat.openai.com/ | Over zichzelf: ChatGPT
|
ChatGPT wordt aangeboden in diverse varianten, een aantal daarvan is gratis te gebruiken. In de betaalde versie krijg je de optie om je eigen "GPT's" te bouwen, waarmee je een prompt kunt standaardiseren, werken met "Retrieval-Augmented Generation" en met plugins.
Ondanks diverse pogingen is het niet gelukt om een verwerkingsovereenkomst af te sluiten met OpenAI. Gebruik van |
OpenAI is daarom niet in overeenstemming met de AVG/GDPR wetgeving. Gebruik ChatGPT dus niet voor bedrijfs- of privacygevoelige informatie. Ook niet in de betaalde versies! NB: werk van studenten is per definitie privacygevoelig. Als docent mag je dit dus niet uploaden naar ChatGPT. De student zelf mag dit wel, mits vrijwillig en voldoende geïnformeerd (informed consent).
Copilot: Levernacier: Microsoft | url: https://copilot.microsoft.com | Over zichzelf: Copilot
de belangrijkste zoekresultaten. In de creatieve stand lijkt de reacties van Copilot het meest op die van ChatGPT, hoewel de output van ChatGPT vaak langer is en meer details bevat dan die van Copilot. In de gespreksstijl Creatiever kan Copilot ook afbeeldingen genereren. ChatGPT kan dit niet.
In de Corporate licentie van Microsoft, die van toepassing is in veel onderwijsinstellingen, is de beveiligde versie van Copilot inbegrepen. Of Copilot hiermee voldoet aan de AVG/GDPR wetgeving is momenteel (juli 2024) nog in onderzoek bij SURF.
Overigens: naast de chatbot zijn er diverse andere uitvoeringen van MS Copllot. Er is ook Copilot voor Windows 11, Copilot voor M365 (Office) en integraties van Copilot in de diverse andere Microsoft apps en software. Deze vormen van Copilot zijn meestal niet gratis, ook niet in de Corporate licentie van Microsoft.
Gemini: Leverancier: Google | url: https://gemini.google.com | Over zichzelf: Gemini
informatieve manier, zelfs als ze open, uitdagend of vreemd zijn [6] . Net als Copilot maakt Gemini gebruik van geavanceerde zoekalgoritmen, in dit geval die van Google, om relevante informatie snel te vinden en te presenteren.
Ook Google biedt een betaalde variant aan, waarbij het enige verschil de gebruikerslimiet is. Behalve Gemini biedt Google ook NotebookLM, waarmee je kunt werken met "Retrieval-Augmented Generation". BIj RAG wordt de reactie op de prompt gebaseerd op de inhoud van de documenten en andere data die je verstrekt. Dit verkleint de kans op hallucineren. I.t.t. OpenAI biedt Google deze tooling (vooralsnog) gratis aan. Evenals ChatGPT voldoen ook Gemini en NotebookLM niet aan de AVG/GDPR wetgeving.
Claude: Leverancier: Anthropic | url: https://claude.ai | Over zichzelf: Claude
Daarnaast heb je de betaalde versies Claude Haiku (het snelste model) en Claude Opus (voor onder andere voor diepgaande analyses en andere complexe taken). In tegenstelling tot ChatGPT bieden de betaalde versies niet meer mogelijkheden, maar wel een hogere gebruikerslimiet en voorrang bij toegang tot Claude als het erg druk is.
Ook zijn er in Claude de "Artifacts", ook in de gratis versie. In een apart zijscherm kun je bijvoorbeeld interactieve modellen bouwen, zoals deze 'Beam Bending Simulator' (voor bouw- en werktuigbouwkundigern welbekend; met dank aan Abboy Verkuilen van de Haagse Hogeschool). Je kunt ook games creëren, flowcharts maken, interactieve afbeeldingen of rapporten genereren en interactieve quizzen bouwen op basis van een pdf om je kennis te testen. [13]
Overzichtje: ChatGPT vs. Copilot vs. Gemini
![]() |
![]() |
Behalve deze drie grote chatbots zijn er ook andere chatbots die hun toepassing kunnen vinden in het onderwijs. Zonder te streven naar volledigheid en met weinig toelichting volgt hieronder een opsomming. Aanvullingen en/of een meer uitgebreide toelichting zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide: Monika Sieron en Erwin de Beer.
Perplexity AI een AI zoekmachine die ook als chatbot kan fungeren. Zie ook Wat is Perplexity-AI? - FourWeekMBA |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Apple Intelligence Preview - Apple - "Coming in beta this fall*"
|
![]() |
Meta AI - voor Facebook, nog niet beschikbaar in Nederland |
"Taal is zeg maar echt mijn ding" is de titel van een boek van Paulien Cornelisse. Het zou ook heel goed de lijfspreuk van AI-chatbots kunnen zijn, ware het niet dat chatbots geen lijf hebben. Want:
|
Het is belangrijk om te onthouden dat ik als ChatGPT een AI-taalmodel ben en geen menselijke intelligentie bezit. Ik ben ontworpen om te assisteren en informatie te verstrekken, maar het is altijd verstandig om kritisch te blijven en waar nodig |
|
expertise van professionals te raadplegen. |
Chatbots kunnen:
NB:
ChatGPT en Bing Chat zijn chatbots die gemaakt zijn op GPT-3.5 resp. GPT-4.0 van OpenAI. Google Bard is gebouwd op het PaLM taalmodel van Google. Dit zijn voorbeelden van large language models, een vorm van kunstmatige intelligentie. Deze taalmodellen zijn getraind aan de hand van gigantische hoeveelheden tekst op het internet. Van nieuwsartikelen, Wikipedia-pagina’s en filmscripts tot chatgesprekken. Het feit dat de output van AI-chatbots zo echt lijkt, is een bewuste ontwerpkeuze van de makers: de tekst die eruit komt moet zoveel mogelijk lijken op de teksten waarmee het slimme systeem is getraind. Dat betekent niet dat de teksten altijd kloppen, maar vaak kloppen ze wel en anders wekken ze toch op zijn minst die illusie. [4]
Het model heeft dus op basis van grote hoeveelheden tekst geleerd om te voorspellen wat het meest waarschijnlijke volgende woord in een zin is. AI-chatbots doorgronden niet de betekenis van een tekst en voor zover ze informatie kunnen zoeken op internet (Bing Chat en Google Bard), verwerken ze deze informatie van internet of andere databases niet in hun reactie. Daardoor maken ze ook regelmatig fouten. Zie ook de volgende tab, "Hoe werken ze?", in dit onderdeel.
Bijzondere toepassingen
Sommige chatbots kunnen meer dan alleen met tekstuele output reageren op tekstuele input:
Over de werking van het PaLM taalmodel van Google is erg weinig bekend. Dat geldt ook voor het GPT4.0 model van OpenAI. Het enige LLM waarbij enige informatie beschikbaar is over de werking ervan is GPT-3.5, wat staat voor "Generative Pre-trained Transformer 3.5". Dit is de versie van het GPT-model dat gratis beschikbaar wordt gesteld door OpenAI.
Net als eerdere versies van het GPT-model, is GPT-3.5 een zogenaamd "pre-trained" model. Dit betekent dat het is getraind op een enorme hoeveelheid tekstgegevens uit verschillende bronnen, zoals boeken, artikelen, websites en meer. Het trainingsproces bestond uit het voorspellen van woorden in een gegeven context, zodat het model geleidelijk taalpatronen en samenhang tussen woorden kon leren.
De manier waarop de chatbot werkt, is te vergelijken met een machine die wiskundige calculaties en statistische analyses uitvoert om uit te vinden welke woorden hij kan gebruiken in de gestelde context. De systemen worden getraind op woorden die elkaar vaak opvolgen. Ze leren welke woorden belangrijk zijn in die zinnen. [11]
Of, in de woorden van ChatGPT zelf: [7]
|
Wanneer je me een vraag stelt, analyseer ik de woorden en zinnen om te proberen te begrijpen wat je bedoelt. Vervolgens kijk ik naar mijn enorme hoeveelheid geleerde informatie en probeer ik te voorspellen welk antwoord het meest waarschijnlijk |
|
correct is op basis van wat ik heb geleerd. Ik baseer mijn voorspellingen op patronen, verbanden en informatie die ik heb geabsorbeerd tijdens mijn training.
Net als bij kansberekening zijn sommige antwoorden waarschijnlijker dan andere, en ik probeer de meest waarschijnlijke antwoorden te geven op basis van de beschikbare informatie. Het kan echter voorkomen dat mijn voorspellingen niet altijd perfect zijn, omdat taal soms complex kan zijn en context belangrijk is.
Het is daarom altijd goed om kritisch te blijven en te controleren of de antwoorden die ik geef logisch en betrouwbaar lijken. Als iets niet duidelijk is of als je twijfelt, is het een goed idee om ook andere bronnen te raadplegen of het aan een echt persoon te vragen. |
GPT-3.5 heeft ongeveer 175 miljard parameters. Het grote aantal parameters stelt het model in staat om complexe taalkundige structuren te begrijpen en nauwkeurige en contextueel relevante antwoorden te genereren.
Het is belangrijk op te merken dat GPT-3.5, net als andere taalmodellen, niet perfect is. Het kan soms foutieve of onnauwkeurige antwoorden geven en het kan gevoelig zijn voor bepaalde vooroordelen die aanwezig zijn in de trainingsdata.
Het is lastig om op een hoog abstractieniveau, dus zonder veel wiskunde en IT-jargon, uit te leggen hoe een LLM nu precies werkt. Hieronder vier video's waarin een goede poging wordt gedaan.
Deze tips en trucs zijn verzameld op basis van de eerste ervaringen in het werken met de AI-chatbots. Meer tips en trucs zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide: Monika Sieron en Erwin de Beer. Wij zorgen er voor dat jouw tips en trucs worden toegevoegd. | ![]() |
De maximale lengte van een prompt is ca. 15.000 karakters, het antwoord heeft ook de lengte van maximaal ca. 15 000 karakters.
Wil je langer prompt invoeren of langer output genereren?
Uploaden van tekstbestanden en afbeeldingen is mogelijk in ChatGPT-4o, ChatGPT Turbo en in Copilot. In Gemini kun je wel afbeeldingen uploaden maar geen tekstbestanden. In NotebookLM, ook van Google, kan dat wel.
De chatbot leest de inhoud van de tekst, waarbij platte tekst over het algemeen het beste werkt, en 'begrijpt' wat er op een afbeelding te zien is. Je kunt dus over het bestand 'in gesprek' gaan met de chatbot, vragen om een samenvatting of bijvoorbeeld om de tekst te herschrijven voor een andere doelgroep.
LET OP: Upload geen werk van studenten in ChatGPT vanwege auteursrechten en schending van de AVG-wetgeving!
Bij uploaden door knippen en plakken in het chatvenster wordt een tabel niet altijd herkend. Uploaden als bestand (zie hierboven) werkt meestal wel. Zo niet, exporteer de tabel dan via Excel als *.csv en upload dat bestand (of knip en plak de tekststring in het chatvenster). Zeg er wel even bij dat het een *.csv bestand betreft ("de tekst die ik je ga sturen moet je interpreteren als een csv-bestand").
Wil je de output in tabelvorm (bijvoorbeeld een rubric), vraag daar dan om in je prompt.
Naarmate een gesprek langer duurt wordt het voor de chatbot lastiger om goed te blijven reageren op de steeds toenemende complexiteit. De chatbot neemt namelijk het gehele voorafgaande gesprek mee als prompt, en al vlug wordt die prompt te complex voor de tool (zie ook Prompt engineering). Een nieuw gesprek starten, met als startpunt de voorlopige conclusie van het vorige gesprek, werkt dan vaak beter.
Zie:
ChatGPT-4o kan direct een PowerPoint voor je genereren, maar daarmee bereik je vrij snel je gratis gebruikslimiet. In onderstaand filmpje zie je hoe met een kleine handmatige omweg ook met ChatGPT 3.5 een PowerPoint kunt maken. Bij methode 1 maak je gebruik van Visual Basic (VBA), bij methode 2 (vanaf t= 2m47s) doe je het helemaal handmatig:
In steeds meer generatieve AI tools zijn de functionaliteiten deep search, deep research en deep thinking beschikbaar. Sinds kort (maart/april 2025) ook in de gratis versies van diverse GenAI tools. Wat bieden deze functionaliteiten, hoe werken ze, wat zijn de overeenkomsten en verschillen en wanneer is het wel en wanneer niet zinvol om ze te gebruiken?
De tekst van dit blok is samengesteld met behulp van ChatGPT (GPT-4o mini, gratis versie), op 27 april 2025.
Deep Search:
Slimme zoekfunctie die niet alleen oppervlakkig zoekt (zoals trefwoorden), maar verbanden legt, samenvattingen maakt en diepere context begrijpt.
Deep Research:
Systematisch informatie verzamelen, ordenen, analyseren en samenvatten over complexe onderwerpen — inclusief bronvermeldingen, vergelijkingen en trends.
Deep Thinking:
Redeneren, interpreteren, afwegen en nieuwe inzichten genereren. Niet alleen feiten, maar ook kritische reflectie en argumentatie.
Deep Search gebruikt geavanceerde zoekalgoritmes en semantische analyse om relevantere en rijkere informatie te vinden dan traditionele zoekmachines. Vaak met bronnen en samenvattingen.
Deep Research maakt gebruik van multi-bron analyse (websites, papers, boeken, databases) en zet AI in om informatie te structureren: vergelijken, clusteren, evalueren en beargumenteren.
Deep Thinking activeert het ‘reasoning’ vermogen van AI: de tool denkt in meerdere stappen, vergelijkt perspectieven, bedenkt tegenargumenten, stelt hypotheses op en trekt conclusies.
Deep search, deep research en deep thinking helpen om informatie en inzichten te verdiepen, maar richten zich elk op een ander aspect:
Deep search focust op het snel vinden van relevante informatie en verbanden, vaak samengevat in overzichtelijke lijsten. Deep research maakt gebruik van de techniek van semantische zoekmachines.
Deep research gaat verder door informatie systematisch te verzamelen, te analyseren en te vergelijken, met als doel een diepgaand en onderbouwd beeld van een onderwerp te krijgen. De output is een rapport of analyse.
Deep thinking gebruikt de gevonden informatie om te redeneren, perspectieven te vergelijken en nieuwe inzichten of argumentaties te ontwikkelen. Deep thinking gebruikt multi-step reasoning om tot een kritische reflectie te komen.
Kort samengevat: deep search vindt informatie, deep research analyseert die informatie grondig, en deep thinking zet aan tot kritisch nadenken en vernieuwende ideeën.
Wel zinvol:
Bij complexe vragen waar standaard zoeken niet voldoende is.
Als je betrouwbare, goed onderbouwde informatie nodig hebt.
Wanneer je verschillende perspectieven wilt vergelijken of nieuwe ideeën wilt ontwikkelen.
Niet zinvol:
Voor simpele feitjes of snelle antwoorden ("Wat is de hoofdstad van Spanje?").
Als snelheid belangrijker is dan diepgang (bijvoorbeeld bij snelle brainstorms).
Wanneer bronnen heel specifiek zijn en niet veel context nodig is (bijvoorbeeld interne bedrijfsrichtlijnen).
Momenteel (april 2025) biedt een aantal tools een of meer van deze functionaliteiten ook in de gratis versie:
Perplexity is de sterkste gratis optie voor deep search met goede bronverwijzingen.
ChatGPT (gratis) kan prima deep thinking, maar minder krachtig dan GPT-4.
Claude (gratis) is zeer goed in deep thinking, vooral bij complexe vragen.
Elicit is dé tool voor deep research (academisch en gestructureerd) in gratis variant.
Gemini is handig voor snelle deep search met Google's kracht, maar nog wat wisselend in kwaliteit.
In de meeste gevallen zijn er in de gratis versies wel beperkingen t.o.v. de betaalde versie. Toch kun je, door slim combineren, ook met de gratis versies ver komen:
Start altijd met Perplexity om snel een breed beeld te krijgen met actuele informatie en bronnen. Dit levert je direct relevante artikelen, rapporten en samenvattingen.
Gebruik Elicit als je dieper moet graven: bijvoorbeeld als je een literatuuroverzicht wilt of meerdere bronnen moet vergelijken. Eclicit ondersteunt je bij het zoeken naar elevante papers, samenvatten en vergelijken voor onderzoeksvragen.
- Goede ondersteuning bij systematische informatieverzameling.
Laat Claude reflecteren: vraag bijvoorbeeld "Wat zijn mogelijke tegenargumenten voor deze stelling?" of "Bedenk drie alternatieve verklaringen." Claude is zeer sterk in deep thinking en geeft uitleg, tegenargumenten en nieuwe invalshoeken. Ook kan Claude grote hoeveelheden tekst verwerken en bewerken.
Gebruik Gemini alleen als extra: het is niet altijd nauwkeurig genoeg voor diep onderzoek, maar wel snel.
Perplexity biedt in de gratis versie Deep Search en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen:
- Minder uitgebreide "Copilot" modus (deep research-assistent)
- Beperkt aantal queries per dag
- Geen toegang tot uitgebreide wetenschappelijke databases
ChatGPT biedt in de gratis versie Deep Thinking en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen:
- Geen toegang tot GPT-4 (krachtiger voor deep reasoning)
- Geen Advanced Data Analysis (tabellen, documenten analyseren)
- Geen realtime web search
Claude biedt in de gratis versie Deep Thinking en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen:
- Geen toegang tot Claude 3 Opus (nog diepere reasoning)
- Soms beperkte toegang (rate limits)
- Geen web search functie in gratis versie
Gemini biedt in de gratis versie Deep Search en een basisversie van Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen:
- Gemini 1.5 (zeer krachtig) alleen in betaalde versie
- Langere context en geheugen beperkt gratis
Elicit biedt in de gratis versie Deep Research. T.o.v. de betaalde versie zijn de beperkingen:
- Alleen basisfuncties gratis (beperkt aantal papers)
- Geen geavanceerde analyse, clustering of eigen datasets
Doel: binnen een halfuur een goed geïnformeerd overzicht + eerste inzichten.
Stap 1: 0 - 5 min. Oriënteren met Perplexity Stel een open vraag ("Wat zijn recente ontwikkelingen in [onderwerp]?")
Noteer 3-5 hoofdpunten met bronvermelding.
Stap 2: 5 - 15 min. Verdiepen met Elicit. Zoek op 1-2 kernbegrippen uit de vorige stap. Bekijk 5 samenvattingen van papers of artikelen. Noteer trends of opvallende verschillen.
Stap 3: 15 - 20 min. Reflecteren met Claude. Vraag: "Wat zijn de belangrijkste kansen en risico’s rond [onderwerp]?" Laat Claude alternatieve perspectieven bedenken.
Stap 4: 20 - 30 min. Samenvatten en verantwoorden door jezelf. Schrijf 5-10 bullets met je belangrijkste inzichten. Geef bronnen kort weer. Beantwoord vervolgens de reflectievragen onderaan in deze tab.
Doel: een compacte maar onderbouwde analyse maken, bijvoorbeeld voor een memo of presentatie.
Fase 1: Vraag verkennen met Claude. Formuleer de hoofdvraag en subvragen. Vraag Claude of hij suggesties of verfijningen heeft.
Fase 2: Informatie verzamelen met Perplexity en Elicit. Gebruik Perplexity voor actuele info; Elicit voor bestaande onderzoeken. Verzamel 5-10 kernbronnen.
Fase 3: Analyse met Elicit en Claude. Laat Elicit kernpunten clusteren. Vraag Claude om een samenvatting van de hoofdargumenten per cluster.
Fase 4: Inzichten formuleren met Claude. Vraag Claude: "Vat samen in 5 bullets wat de belangrijkste bevindingen zijn, inclusief 1 aanbeveling."
Fase 5: Presenteren en evalueren door jezelf. Maak een korte tekst, presentatie of memo, op basis van je bullets en bronnen. Beantwoord vervolgens de reflectievragen onderaan in deze tab.
Gebruik concrete prompts: geef veel context aan de AI, bijvoorbeeld: "Beperk antwoord tot 5 bulletpoints" of "Geef 3 bronnen bij je antwoord."
Controleer altijd bronnen: vooral bij gratis tools kunnen er nog onjuiste of verouderde verwijzingen tussen zitten.
Werk iteratief: stel steeds bij (“Kun je het nog kritischer bekijken?”, “Welke tegenargumenten zijn er?”).
Bij AI-gebruik is het belangrijk dat je zelf verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud, kwaliteit en ethiek van je werk. AI is een hulpmiddel, geen eindverantwoordelijke. Onderstaande vragen helpen je om aan te tonen dat je die verantwoordelijkheid inderdaad hebt genomen. Je hoeft niet elke vraag in detail te beantwoorden. Vaak zijn een of twee zinnen al voldoende.
Welke AI-tool(s) heb je gebruikt? Waarom koos je specifiek voor deze tool(s)?
Wat wist je al over de mogelijkheden en beperkingen van deze tool(s) voordat je ze gebruikte?
Welke alternatieven heb je overwogen, en waarom heb je die uiteindelijk niet gebruikt?
Op welk moment in je werkproces heb je AI ingezet (bijvoorbeeld: brainstorm, zoekfase, schrijven, controleren)?
Wat was de precieze taak of vraag die je aan de AI stelde?
Hoe heb je de antwoorden van de AI beoordeeld op betrouwbaarheid en bruikbaarheid?
In hoeverre heeft het gebruik van AI je werk verbeterd, versneld of verdiept?
Welke risico’s of valkuilen zag je in het gebruik van AI? Hoe ben je daarmee omgegaan?
Welke stukken van het eindproduct zijn vooral door jouzelf gemaakt, en welke zijn (deels) tot stand gekomen met AI-ondersteuning?
Vind je dat je het gebruik van AI voldoende transparant hebt gemaakt in je werk? Waarom wel of niet?
Heb je mogelijke bias, onnauwkeurigheid of beperkte diepgang van AI in jouw opdracht kunnen herkennen en adresseren?
Wat zou je de volgende keer anders doen bij het gebruik van AI in een opdracht?
Wat heb je geleerd over het werken met AI in relatie tot jouw eigen leerproces?
In hoeverre denk je dat het gebruik van AI je zelfstandige denken, je kritische vaardigheden en je vakinhoudelijke kennis heeft versterkt of juist belemmerd?
https://app.symvol.io/videos/file-161b
De video is gegenereerd met Symvol. De Nederlandse voiceover heeft wel nog een vet Amerikaans accent, en het uitspreken van "AI" gaat niet vlekkeloos. Maar de video is goed te volgen.
Tip! Met de gratis versie van Symvol kun je maandelijks maximaal 100.000 karakters tekst omzetten naar video. Deze video over Deep Search, Deep Research en Deep Thinking werd gegenereerd uit 22.471 karakters.
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
Een custom AI‑assistent is een op maat gemaakte generatieve AI-toepassing, vaak gebaseerd op grote taalmodellen, die speciaal is ontworpen voor specifieke taken of domeinen. Denk bijvoorbeeld aan een hulpassistent voor lesmateriaal, een juridische coach of een onderzoeksassistent voor data-analyse. Ze worden gebouwd via platformen zoals OpenAI (waar deze “GPT’s” genoemd worden) of Gemini (met “Gems”) en kunnen tekst, documenten, code en soms multimodale inhoud verwerken.
Kenmerken & mogelijkheden
Domeinspecifieke kennis: je kunt eigen bestanden of vakliteratuur uploaden, waardoor de AI-assistent context en expertise krijgt die relevant is voor onderwijs of onderzoek .
Acties & integraties: custom AI‑assistenten kunnen via API’s browsen, code uitvoeren, databases raadplegen of documenten verwerken .
Beschikbaar via app‑store‑model: creators publiceren hun custom AI‑assistenten – bij OpenAI bijvoorbeeld in de GPT Store – en kunnen gebruikersfeedback en ratings ontvangen.
Toepassingen in onderwijs & onderzoek
Leren & tutor‑ondersteuning: AI‑assistenten die vakkennis beheren, quizzen opstellen, opdrachten nakijken en persoonlijke uitleg geven.
Onderzoeks- en literatuuranalyse: automatiseren van samenvatten, data-extractie en inzichten structureren.
Contentgeneratie: maken van lesmateriaal, onderzoeksrapporten, blogs, standaardteksten en meer, met huisstijl en formats.
Workflow‑beheer: automatiseren van e‑mailreplies, planning, databewerking en inhoudsbeheer via API-integraties.
Beschikbaarheid: via de GPT Store van ChatGPT (OpenAI) zijn vele GPT's beschikbaar die ontwikkeld zijn door docenten en andere onderwijsprofessionals.
Voordelen
Efficiëntie: terugkerende taken worden geautomatiseerd, met consistentie en beschikbaarheid.
Personalisering & kwaliteit: doordat de assistent op specifieke data getraind is, sluit de output beter aan op context en lezersgroep.
Toegankelijkheid: no‑code bouwtools maken het mogelijk voor niet-technische gebruikers om snel AI‑assistenten te ontwerpen en in te zetten.
Innovatie: instellingen kunnen eigen tools ontwikkelen, experimenteren en professionaliseren via platform-distributie zoals winkels voor AI‑assistenten.
Uitdagingen & aandachtspunten
Beveiliging & privacy: uploaden van documenten vraagt om data governance en bescherming tegen lekken of overtraining .
Betrouwbaarheid & bias: output kan fouten bevatten of vertekend zijn; daarom zijn monitoring en menselijke validatie van belang.
Integratiecomplexiteit: API- en toolkoppelingen vereisen ontwikkelvaardigheden, vooral buiten standaard interfaces.
Kosten: gebruiksafhankelijk (API- of token-gebaseerd), en bij grootschalige inzet—een kosten- en beheeroverweging waard
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
Waar traditionele LLM’s zoals ChatGPT nog afhankelijk zijn van menselijke prompts, komen autonome agents zoals Auto‑GPT, AgentGPT en BabyAGI in beeld. Ze ontvangen een doel, splitsen het op in deelstappen, voeren deze zelfstandig uit met behulp van externe tools of internettoegang, monitoren hun output en passen zich aan totdat het doel is bereikt.
Generatieve AI-agents vertegenwoordigen de volgende stap in automatisering: naast tekstgeneratie zijn ze in staat om workflows zelfstandig te beheren, taken uit te voeren en te optimaliseren. Voor het hbo bieden ze volop kansen: van adaptieve didactiek tot onderzoekssupport. Om dit verantwoord in te zetten, is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan betrouwbaarheid, ethiek en privacy.
Wat maakt AI-agents bijzonder?
Plannen en handelen: agents breken taken af, prioriteren, voeren uit en evalueren automatisch.
Toolintegratie: ze gebruiken API’s om direct met systemen te communiceren, van e-mailverzending tot dataverzameling.
Geheugen & zelfverbetering: agents slaan tussentijdse resultaten op (embeddings, bestanden) en leren van eerdere stappen om betere beslissingen te nemen.
Voorbeelden van agents
Auto‑GPT: open-source agent die internettaken uitvoert, bestanden opslaat en geheugen beheert via API-koppeling en GPT‑4 en.wikipedia.org.
AgentGPT: browsergebaseerde interface voor autonome agents, eenvoudig in gebruik zonder dat programmeerkennis nodig is ibm.com+4viden.ai+4greennode.ai+4.
BabyAGI: agent die zelfstandig taken genereert, prioriteert en uitvoert op basis van eerdere resultaten.
Toepassingen in onderwijs & onderzoek
Adaptief leren: agents kunnen gepersonaliseerde leerpaden creëren, feedback geven en assessmentdinamieken aanpassen.
Onderzoeksautomatisering: agents kunnen literatuur doorzoeken, samenvatten en bevindingen structureren of monitoren voor relevante updates.
Contentproductie: lesmateriaal, quizzen of onderzoeksrapporten kunnen automatisch gegenereerd en georganiseerd worden.
Experimentele labs: agents kunnen simulaties opzetten, modellen trainen en analyseren — ook in technisch of laboratoriumonderzoek.
Voordelen
Efficiëntie: door het automatiseren van repetitieve taken kunnen docenten en onderzoekers zich richten op complexere taken.
Schaalbaarheid: meerdere agents kunnen parallel draaien, 24/7 taken uitvoeren.
Consistentie: outputs zijn reproduceerbaar en gestructureerd.
Innovatie: mogelijkheid voor snelle prototyping, experimenten en exploratie van nieuwe leer- of onderzoeksmodellen.
Uitdagingen & ethische aandachtspunten
Betrouwbaarheid: agents kunnen fouten maken, zich “vastrijden” of verkeerde informatie genereren .
Bias & transparantie: besluitvorming is soms ondoorzichtig en kan bias bevatten. Monitoring en uitleg zijn essentieel .
Privacy & beveiliging: bij toegang tot persoonlijke of onderzoeksdata moeten compliance en gegevensbescherming gegarandeerd zijn.
Complexiteit: sommige setups vereisen technische know‑how of kosten voor API‑gebruik.
Deze content is tot stand gekomen met behulp van AI (ChatGPT) en door mensen bewerkt en geverifieerd.
No-code/low-code AI-tools bieden hbo-docenten een laagdrempelige weg naar automatisering — zonder IT-kennis, snel inzetbaar en schaalbaar. Ze helpen bij taakverlichting, workflow-verbetering en verbetering van leskwaliteit. Let op promptbouw, privacy en outputkwaliteit. Zo maak je AI concreet bruikbaar in de klas. Met tools die AI-integratie mogelijk maken via visuele interfaces, pijptestromen en kant-en-klare blokken, in plaats van code, stel je eenvoudig triggers en acties samen.
NB: dit onderdeel is toegevoegd in verband met volledigheid. Ervaring met no-code & low-code ontbreekt nog bij de samenstellers van deze Library Guide.
Hoe kan dit docenten ondersteunen?
1. Lesmateriaal sneller klaar
2. Workflow-automatisering zonder IT-kennis
3. Specifieke onderwijsapps
Waar moet je op letten?
Promptkwaliteit: heldere instructies zorgen voor betere AI-resultaten; test en verfijn ze leraar.ai.
Privacy en instrumentbeveiliging: controleer of platforms voldoen aan EU/GDPR-normen (bijv. Schoolgen).
Validatie van output: AI kan ook fouten of onnauwkeurige content produceren – controle is essentieel.
Kosten: veel no-code tools rekenen per actie; houd het gebruik en budget in de gaten.
Aan de slag – praktische tips
Start klein: identificeer 1 routineklus, zoals automatische samenvatting van ingeleverd werk.
Gebruik Zapier: maak een gratis account, kies trigger (bijv. nieuwe e-mail), voeg AI-stap toe (OpenAI), test en activeer.
Gebruik bestaande templates: veel platforms bieden onderwijsgerichte sjablonen (Schoolgen, Bardeen, Make).
Monitor & leer: evalueer output, verzamel feedback van studenten en pas prompts aan.
Schaalbare toepassing: breid succesvolle flows uit naar groeps- of faculteitsniveau.
Er zijn veel AI-tools om afbeeldingen mee te genereren. De drie meest bekende zijn DALL·E 2, Stable Diffusion en Midjourney. Hieronder worden ze kort beschreven. Na die beschrijvingen volgt nog een aantal linkjes naar andere tools.
DALL·E is een AI model van Open AI dat fotorealistische afbeeldingen genereert. DALL-E heeft drie functies: 1. het maken van nieuwe (unieke) afbeeldingen; 2. het aanpassen van bestaande afbeeldingen; 3. het maken van variaties van een afbeelding. Het model maakt nieuwe afbeeldingen en kan bestaande afbeeldingen aanpassen op basis van een simpele tekstuele invoer.
Sinds de ontwikkeling van DALL·E 3 staat OpenAI niet meer toe om de tool direct te gebruiken. De toegang verloopt nu via de betaalde ChatGPT versies Plus, Teams en Enterprise of via de API. Ook via Microsoft Copilot of Microsoft Image Creator (bing.com/create) kun je DALL·E gratis gebruiken om nieuwe (unieke) afbeeldingen te maken. Zie onderstaande video:
Stable Diffusion Online (stablediffusionweb.com)
of
Stable Diffusion 2-1 - a Hugging Face Space by stabilityai (deze is vaak sneller)
Stable Diffusion is een tekst-naar-beeld machine learning-model. Een deep learning-model van kunstmatige intelligentie waarmee we afbeeldingen kunnen genereren uit tekst die we als invoer of invoer plaatsen. Stable Diffusion is een Open Source-project, dus iedereen kan het gebruiken en iedereen die kan programmeren kan bijdragen aan de doorontwikkeling.
Meer toepassingen van en met Stable Diffusion:
In tegenstelling tot DALL·E 2 en Stable Diffusion kun je Midjourney niet op je computer installeren of via een webapp gebruiken. Je draait Midjourney via Discord:
Zie How to use Midjourney | Zapier voor de details.
Midjourney werkt alleen met betaalde accounts. Die kosten $ 10 (Basic), $ 30 (Standard), $ 60 (Pro) of $120 (Mega) per maand (zie verder Midjourney Subscription Plans) en daarmee kun je je eigen 'Midjourney server' aanmaken. Dan heb je je eigen omgeving waarin je de afbeeldingen maakt en heb je niks te doen met de andere gebruikers.
Het voordeel van 'alleen betaald' is misschien wel dat Midjourney veel support geeft aan haar gebruikers. Bijvoorbeeld over het schrijven van de optimale prompt. Wellicht werken deze tips ook bij de andere tools om afbeeldingen te genereren.
Zie o.a.:
![]() |
Leonardo.ai. Zie ook Viral: waarom Leonardo AI een enorme hit is (dutchcowboys.nl) |
![]() |
Lensa - Prisma Labs (prisma-ai.com). Zie ook Viral op Instagram: Lensa, selfiekunst door AI (dutchcowboys.nl) |
![]() |
Baground remover | Canva |
![]() |
Free Image Background Remover | Adobe Express |
![]() |
Runway - Advancing creativity with artificial intelligence. (runwayml.com) |
![]() |
This Person does not exist - Unreal Person created by AI Free |
![]() |
AI Image Generator | Recraft - "The first generative AI design tool that lets users create and edit digital illustrations, vector art, icons, and 3D graphics in a uniform brand style." |
![]() |
https://ideogram.ai/ - "Within the user interface, you can generate images, browse and filter previously generated images, curate your user profile, manage your subscription, and more" |
En zie ook:
AI-programma’s maken realistische afbeeldingen door te kijken naar een grote hoeveelheid echte foto’s. Hun achilleshiel is dat ze alleen kennen wat ze gezien hebben en niet goed weten waaraan ze aandacht moeten besteden. Mensen in deepfakevideo’s knipperen bijvoorbeeld vrijwel nooit met hun ogen, omdat AI vaak getraind zijn met beelden van mensen met hun ogen open.
AI-programma’s zijn nog niet goed in het genereren van realistische handen. Soms hebben ze zes vingers, of vingers die allemaal even lang zijn of in een rare houding staan. Pupillen zijn bij mensen vrijwel altijd rond, maar AI plaatst soms vreemde schaduwvormen midden in het oog. Lichtreflecties zouden altijd bij beide ogen op dezelfde plek moeten zitten, maar ook hier heeft AI doorgaans moeite mee.
AI worstelt geregeld met natuurwetten. Zo blijkt het nabootsen van licht en schaduwen lastig. Met name als er een raam of reflecterend oppervlak in de foto te zien is, zie je vaak licht en schaduwen op plekken waar dit niet hoort. Lees meer op Welke van deze foto's is gemaakt met AI? Een expert geeft tips (nationalgeographic.nl)
Ook kunnen AI-afbeeldingsgeneratoren (nog) niet een aantal keer na elkaar hetzelfde karakter of dezelfde omgeving afbeelden. Elke afbeelding is uniek; een AI-tool kan dus nog geen stripverhaal maken, en ook niet een heel specifiek geënsceneerde foto of afbeelding daarvan. "Als je een foto nodig hebt van een hulpverlener en een cliënt tie samen komen in de keuken van een doorsnee huis, kun je het beste maar met 2 modellen en 1 lange lens naar zo'n keuken gaan en daar het perfecte plaatje schieten"
Met dank aan Chris Hoksbergen, ook voor onderstaande afbeelding
Maar binnenkort kunnen ze ook dat; exponentiële ontwikkeling van Midjourney:
Om uit te leggen hoe visuele AI-tools werken heb je visualisatie nodig. Deze twee filmpjes samen geven een goed beeld van de werking van AI-tools die afbeeldingen genereren.
"It's all about the prompt"
(Zie ook de pagina over Prompt engineering in deze LibGuide)
Bijvoorbeeld: "Een schilpad, zwemmend onder water, expressionistisch schilderij"
De prompt "een microscoop" zal altijd een afbeelding van een microscoop opleveren. De prompt "hoop" kan heel verschillende beelden genereren.
"Een man zonder baard" vs. "Een gladgeschoren man": bij de eerste prompt is er een gerede kans dat de AI-tool juist een man MET een baard genereert.
Voorbeelden van stijlen: Cartoon-style - Vintage illustration - Pop art - Digital art - Watercolor - Impressionism - Minimalism - Surrealism - Graffiti - Pointillism - Manga/Anime - Realism - Cubism - Abstract Expressionism - Street Art - Art Nouveau - Fauvism - Renaissance - Collage
Voorbeelden van stijlen gekoppeld aan artiesten: Van Gogh's Post-Impressionism - Monet's Impressionism - Picasso's Cubism - Dali's Surrealism - Rembrandt's Baroque - Da Vinci's Renaissance
Extra tip: vraag een AI-chatbot om nog meer stijlen op te sommen.
"Vingers en tanden"
Bij door AI gegenereerde afbeeldingen van mensen gaat het vaak fout bij de vinger (teveel of te weinig vingers aan een hand; onnatuurlijk lange vingers; vingers in een onnatuiurlijke stand) en bij de tanden (vooral teveel tanden).
Elicit is een onderzoeksassistent die taalmodellen zoals GPT-3 gebruikt om delen van de workflows van onderzoekers te automatiseren. Op dit moment is Literature Review de belangrijkste workflow in Elicit. Als je een vraag stelt, toont Elicit relevante papers en samenvattingen van belangrijke informatie over die papers in een gebruiksvriendelijke tabel.
Overzicht van tools voor diverse fasen in een wetenschappelijk onderzoek
met dank aan Eva Willems, Haagse Hogeschool
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
Naast de bovenstaande tools zijn er nog veel meer AI-tools beschikbaar voor literatuurstudie. Het is belangrijk om te experimenteren met verschillende tools om te vinden wat het beste werkt voor jou.
Hier zijn nog een paar bronnen waar je meer informatie kunt vinden over AI-tools voor literatuurstudie:
Wekelijks verschijnen en verdwijnen er op het internet generatieve AI-tools. De praktische waarde van die tools is onzeker. In veel gevallen is het niet meer dan een mooi verpakte prompt, en kun je met een goed bedachte prompt een chatbot dezelfde output laten genereren.
Onder de verschillende tabs in dit deel is een aantal AI-tools gerubriceerd die mogelijk wel van waarde kunnen zijn bij het ontwikkelen of verzorgen van onderwijs. Zonder te streven naar volledigheid, met weinig toelichting en veelal nog niet getest. Alle tools zijn gratis te testen. Een klein aantal is daarna blijvend en onbeperkt gratis, andere tools hebben een fremium optie en enkele zijn na de proefperiode alleen nog betaald te gebruiken. Bedenk wel dat je bij een gratis dienst altijd betaalt met je data!
Aanvullingen en/of een meer uitgebreide toelichting zijn welkom bij de ontwikkelaars van deze LibGuide:
Monika Sieron en Erwin de Beer.
![]() |
Spark your students curiosity (curipod.com) - freemium |
![]() |
AI Lesson Planner - Education Copilot - 30 dagen gratis proberen |
![]() |
NOLEJ - Create e-learning in minutes! - gratis proberen |
![]() |
Yippity | Convert your notes into quizzes or flashcards automatically - elke maand 3x gratis |
![]() |
|
![]() |
Formative | Vragen en hints Aangedreven door ChatGPT - gratis |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ingebouw in PowerPoint! Zie Uw diavoorstelling oefenen met Speaker Coach - Microsoft Ondersteuning |
![]() |
Wepik - Free AI Presentation Maker - gratis |
![]() |
Create Presentation Slides With AI in seconds with SlidesAI - freemium |
![]() |
ChartGPT - Leverage GPT4 by OpenAI for table summarization, charting, and more - "pay as you go", zie ChartGPT homepage |
![]() |
Summarize.tech: AI-powered video summaries - freemium | |
|
Pictory – Video Marketing Made Easy - Automatically create short, highly-sharable branded videos - gratis proberen | |
![]() |
D-ID Photo To Video Platform - gratis proberen | |
![]() |
Online Video Editor | Video Creator | InVideo - freemium: "10 mins/wk of free AI generation" | |
![]() |
Pika - freemium: "150 monthly video credits - 15 credits per video". Zie ook How to use Pika Labs AI: Generate Video from Text - YouTube |
|
![]() |
Fliki - Turn text into videos with AI voices - ook voor ideas, blogs, ppts, tweets - freemium, "5 minutes of credits per month" | |
![]() |
HeyGen - AI Video Generator - genereert een video van een virtuele avatar die jouw woorden uitspreekt - freemium, 3 gratis video's van elk 3 minuten per maand |
Leuk om te weten: collega Kjell Neumann, coördinator van de Hanze Makerspace, maakte met behulp van ChatGPT, Elevenlabs (zie de tab "Geluid") en D-ID een video waarin hij het gebruik van AI in het onderwijs toelicht:
NB: automatische feedback door AI-tools is nog grotendeels toekomstmuziek!
Generatieve AI-tools staan nog zeer bekend om hun onnauwkeurige en soms gewoon foutieve antwoorden en reacties en bovendien bevat de AVG een verbod op een "uitsluitend op geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit waaraan voor de betrokkene juridische of anderszins aanmerkelijke gevolgen zijn verbonden".
Zie verder de tab Feedback in AI als assistent in onderwijs
![]() |
gotFeedback (gotlearning.com) - freemium "Helping teachers and students capture and communicate about their learning as it is happening" |
![]() |
Feedback Companion Edu - Jouw Gratis AI maatje - gratis Ontwikkeld door Pascal Mariany, senior docent aan de Hogeschool Utrecht en zelfstandig innovator in het onderwijs. |
![]() |
3DFY.ai - 3D-modelen genereren |
10 | 10 INCREDIBLE AI Tools You Can’t Live Without - YouTube |
![]() |
And our colleagues at RuG also provide information, in English: What are AI tools and how do they work? - EDU Support (rug.nl) |
![]() |
ChatPDF - Chat with any PDF! - freemium |
![]() |
There's An AI For That - The Biggest AI Aggregator (theresanaiforthat.com) |
![]() |
Futurepedia - Find The Best AI Tools & Software (met goede zoek- en filteropties) |
![]() |
AI Tools for Academics (bevat "uitsluitend AI tools die geschikt zijn voor HO toepassingen", met goede zoek- en filteropties) |
![]() |
15 Days | 15 AI Assistants | (glide.page) - 15 werkende voorbeelden van AI-assistenten "to demonstrate the power of AI" |
Zie ook de uitgebreide Padlet van de VU Amsterdam, en de toelichting daarop in SURFCommunities