Afbeeldingen van internet

Op het web heb je verschillende opties voor het zoeken naar afbeeldingen, van algemene zoekmachines met een zoekfunctie voor afbeeldingen tot stockfoto's websites voor het bladeren en indexeren van afbeeldingen.

Heb je een afbeelding op de hardeschijf staan en wil je weten waar het eigenlijk vandaan komt, dan kan je reverse image search doen om erachter te komen.

Daarnaast biedt de HanzeMediatheek ook een aantal databanken met afbeeldingen, dat uitstekend te gebruiken zijn in het onderwijs.

Afbeeldingen met toestemming voor hergebruik

Belangrijk: afbeeldingen van het internet zijn niet automatisch rechtenvrij!

Gebruiksrechten

Om de afbeeldingen te vinden dat geschikt zijn voor hergebruik, kan je de zoekresultaten filteren op gebruiksrechten.

Een zoekmachine levert dan alleen de afbeeldingen geplaatst op het internet met een Creative Commons licentie (CC-licentie).

Bij een afbeelding met een CC-licentie, geeft de rechthebbende aan anderen toestemming om zijn werk:

• te verspreiden,
  • met anderen te delen,
  • te bewerken,
  • commercieel of juist niet-commercieel.

Meer weten over CC-licenties? Klik hier!

Publiek Domein

Om aan te duiden dat een werk tot zogenaamde publiek domein behoort bestaan er twee tools: de CC0 verklaring en Public Domain Mark.

• CC0 = betekend dat de rechthebbende afstaand heeft gedaan van het auteursrecht (voor zover het wettelijk mogelijk is). Voorbeeld: de Nederlandse Rijksoverheid geeft de inhoud van haar websites (tenzij anders vermeld) onder CC0.
  • Public Domain Mark = aanduiding voor werken waar geen auteursrecht (meer) op rust.

Publieke domein gemarkeerde werken kunnen dus door iedereen voor alle doeleinden gebruikt worden.

Beeldcitaat

Wil je een afbeelding zonder CC-licentie gebruiken, dan kun je beroep doen op het beeldcitaatrecht.

Het is namelijk mogelijk om, net als uit de letterwerken, (een deel van) een afbeelding, foto, tekening, schilderij of ander beeld, inclusief films over te nemen, met bronvermelding. Wel worden er verschillende eisen aan het citeren gesteld, de meest belangrijke is wel dat het citaat moet duidelijk een functie hebben, bijvoorbeeld om een wetenschappelijk werk of betoog te ondersteunen of uit te leggen, te bekritiseren of te bespreken.

Gebruik van een beeld als versiering valt dus niet onder het beeldcitaatrecht.

Databanken HanzeMediatheek

De HanzeMediatheek heeft in haar collectie een aantal databanken met afbeeldingen.

De afbeeldingen kunnen onder verschillende voorwaarden worden gebruikt in het onderwijs.

Zie voor de voorwaarden de desbetreffende databank: Britannica Image Quest.

Beeldbank HG

Stafbureau Marketing & Communicatie beheert een beeldbank met alle foto's die door of voor de Hanzehogeschool zijn gemaakt.

Je vindt hier afbeeldingen van :

• eigen studenten,
  • locaties en gebouwen van HG,
  • evenementen van HG
  • stockfoto's.

Staat de voor jou geschikte foto er niet bij, dan kun je de afbeelding opzoeken op de website van Depositphoto.com en de nummer(s) van de gewenste afbeelding(en) doorgeven aan M&C. De afbeelding wordt dan centraal gedownload en in de beeldbank geplaatst. Zie voor meer info de pagina Foto's zoeken of laten maken op het intranet.

Zoeken in de beeldbank:

• browsen: blader door de thema's mappen
  • zoekterm opgeven: in het Nederlands of Engels (voor stockfoto's)

Credentials

Boachie, P. (2018, 4 januari). Which is the best search engine for finding images? Geraadpleegd op 23 april 2018, van

https://searchenginewatch.com/2018/01/04/  which-is-the-best-search-engine-for-finding-images/

Creative Commons Nederland. (z.d.) Uitleg bij de Creative Commons-licenties. Geraadpleegd op 3 juli 2018, van https://creativecommons.nl/uitleg/

Verwante informatie