Digitale leermaterialen

Digitale leermaterialen zijn materialen die digitaal beschikbaar zijn. Het is creatief werk dat voor onderwijsdoeleinden wordt gebruikt door docenten en studenten. Denk naast digitale tekstboeken ook aan presentaties, video’s, VR-simulaties, kennisclips en toetsvragen.

Digitale leermaterialen verschillen in de mate van toegankelijkheid.

Open digitale leermaterialen zijn gepubliceerd met een open licentie, zoals Creative Commons, en zijn vrij toegankelijk. Afhankelijk van de gekozen licentie weet een gebruiker gelijk wat mag en kan met de materialen.

Wanneer je leermaterialen alleen deelt binnen in een besloten groep dan noemen we de materialen semi-open. Docenten kunnen de materialen informeel delen met collega's en bekenden, maar ook formeel via de platformen binnen de instelling of landelijke platformen. De platformen bieden dan de kans om de leermaterialen op te zoeken, te beoordelen, etc.

Commerciële materialen zijn vaker gesloten materialen. Deze zijn onder voorwaarden toegankelijk, bijvoorbeeld tegen betaling.

Hoe gebruik je deze gids?

Ontdek hier wat zijn de mogelijkheden voor gebruik van verschillende soorten digitale leermaterialen in het onderwijs.

Hoe werkt het?

1. Kies het soort materiaal die je wilt gebruiken: boeken, artikelen, afbeeldingen, audio/video of vakspecifiek materiaal.
  2. Kies waar komt het materiaal vandaan, bijvoorbeeld: Boeken --> Uitgevers
  3. Kies uit de mogelijkheden, die bij de gekozen route horen, bijvoorbeeld: Boeken --> Uitgevers -> Noordhoff
  4. Je wordt gelinkt naar een pagina met informatie over de gekozen mogelijkheid: de eventuele kosten, aansluiting met BB, ervaringen van docenten en studenten, etc.

Soort materiaal