Hergebruiken

Beoordeel open leermaterialen die je in het onderwijs wilt gebruiken op deze kwaliteitscriteria:

 

1. Open licentie

  • Heeft het materiaal CC-licentie?
  • Is aanpassen/bewerken van het materiaal toegestaan? 

LET OP: Vind je geen licentie, dan kan het materiaal niet zonder toestemming worden hergebruikt. Is het online beschikbaar? Mag je er altijd naar linken.

 

2. Didactiek

  • Relevantie: Constructieve alignment op leerresultaten, geschikt voor cursusniveau en publiek, voorkennis, etc.
  • Scope
  • Juistheid
  • Structuur
  • Beschikbare instructies en eventuele aanvullende bronnen

 

3. Inhoud

  • Kwaliteit: duidelijk, goed geschreven, leesbaar.
  • Actualiteit, "nog steeds zinvol".
  • Betrouwbaar en accuraat.
  • Gebaseerd op gerenommeerde bron of peer-reviewed.
  • Taal: spelling, inclusief, cultureel geschikt, geen vooroordelen.

 

4. Technisch formaat

  • Toegankelijkheid voor gebruikers
  • Bruikbaar formaat & interface
  • Mogelijkheid tot downloaden of linken
  • Inclusief
  • Passend bij de elektronische leeromgeving

 

Onderwijskundige Marijn Post (HAN) heeft een interessante blog over de Vier stappen bij het (her)gebruik van (open) digitale lesmaterialen geschreven

Lijstboeken flippen naar open

Er is veel kwalitatief goede open leercontent beschikbaar maar het online vinden ervan kan een uitdaging zijn.

Het nieuwe Nederlandse EdTech-bedrijf Sylla probeert hier een brug in te slaan met hun platform voor adoptie van open content.

 

 

Hoe werkt dit?

  • je uploadt een cursusgids (met leerdoelen), een boekenlijst of losse ISBN van het boek dat je wilt vergelijken met open content;

  • door middel van AI en slimme technologie wordt de inhoud van de boeken vergeleken met open tekstboeken. Sylla doet dit op hoofdstukniveau of op basis van leerdoelen;

  • je kan de open content die Sylla vindt bekijken en vergelijken, beoordelen op kwaliteit en daarmee gewenste onderdelen selecteren om zo volledig coursereader op te bouwen voorzien van open leermateriaal dat aansluit bij het onderwijsprogramma.

Voordelen? 

  • Studenten hoeven geen kosten te maken en hebben meteen toegang tot gratis leermaterialen;
  • Het maakt onderwijs toegankelijker en betaalbaarder.

Geïnteresseerd? 

Bekijk de case studies van Coventry University (UK), University of Delaware (USA) en University of Leeds (UK).

 

Na een succesvol experiment - in samenwerking met Npuls en Sylla - starten we een pilot met Sylla bij de Hanze, te beginnen bij het Cluster Techniek, maar ook andere opleidingen mogen meedoen.
Ben je geïnteresseerd, wil je meer weten of deelnemen aan de pilot? Neem contact op met Olaf Wouters (o.y.wouters@pl.hanze.nl) of Gerlien Klein (g.e.klein@pl.hanze.nl)

Waar kan ik open leermaterialen vinden?

Ook zonder tool als Sylla kan je veel kwalitatief goede open leermaterialen voor je colleges vinden!

 

Hieronder vind je een aantal interessante bronnen met materialen uitgegeven met Creative Commons-licentie: van grote zoekmachines naar CC-afbeldingen, platforms met open textboeken tot speciefieke vak- of themacollecties. Het overzicht is natuurlijk niet uitputtend.

 

Heb je zelf een tip voor een interessante open leermaterialen collectie? Mail de editor van deze gids!

 

Navigeer snel naar:

 


Houd rekening met het volgende:

  • Een bepaalde licentie kan gelden voor alle materialen op een website, maar veel vaker moet je per materiaal kijken welke licentie is er aan toegekend;
  • Wil je materiaal kunnen aanpassen? Kies dan materiaal met een licentie die dat toelaat! Licenties die aanpassingen toestaan zijn:  CC BY, CC BY-SA, CC BY-NC-SA, CC0 en PD.
  • Vergeet niet te voldoen aan de bronvermelding!

 

Domein Gezondheid

 

 

 

 

 

 

 

Informatiespecialisten onderwijs voor gezondheidstudies:

Domein Techniek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatiespecialisten onderwijs voor technische opleidingen:

Domein Kunsten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatiespecialist onderwijs voor kunsten:

Domein Economie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatiespecialisten onderwijs voor Economie:

Inspiratie & tips

 

Doe inspiratie op met de ervaringen van collga's-docenten in het hoger onderwijs!

 

Hoe je open leermaterialen inzet hangt af van de opleidingsvisie en het didactisch model dat je hanteert.

In de Placemat vind je enkele recepten om er mee aan de slag te gaan!

 

 

Tip 1

Wil je het materiaal kunnen aanpassen, combineren met eigen of mixen met verschillende materialen? Vermijd dan de materialen met de ND bouwsteen in de licentie (No Derivatives = Geen afgeleide werken).

 

Tip 2

Wanneer je in Google zoekt naar afbeeldingen, bijvoorbeeld met het woord lungs (longen), kies dan onder zoekbalk voor de knop Tools. Dan kun je bij 'Gebruiksrecht' aangeven welke bronnen naar voren moeten komen, bijvoorbeeld alleen bronnen met een Creative Commons-licentie.

 

Tip 3: Hoe integreer je open leermaterialen in het onderwijs?

 

Als inspiratie

  • bekijk hoe onderwijs wordt ontworpen en aangeboden bij andere instellingen
  • maak op basis daarvan eigen leermateriaal

Als afzonderlijke eenheden

  • Afbeeldingen, grafieken, blogberichten, artikelen, onderzoekspapers
  • Lesplannen, powerpoints, toetsen, opdrachten, kennisclips
  • Lezingen van collega's uit andere instellingen

In geheel overnemen of doorverwijzen, linken naar 

  • online modules, e-learning
  • MOOC's
  • textbooks

Aanpassen, combineren & remixen

  • maak het meer inclusief of toegankelijk,
  • vertaal of voeg ondertiteling toe,
  • voeg reflecties (in video's) of commentaar (in tekst) toe,
  • maak het actueel met recente voorbeelden uit de praktijk of uit onderzoek,
  • combineer hoofdstukken uit verschillende open tekstboeken,
  • voeg je eigen materialen toe in de mix,
  • combineer bronnen en activiteiten.

 

[anchornavigation]