Er zijn twee scenario's voor het ontwikkelen van open leermaterialen:
Over beide scenario's vind je hier meer informatie en praktische tips.
Sta je op het punt leermaterialen te ontwikkelen?
Met het in acht nemen van een aantal stappen en door bewuste keuzes te maken kan je leermaterialen ontwikkelen die open gedeeld kan worden met docenten en studenten overal ter wereld!
Lees meer hierover in deze gids of gebruik het stappenplan hieronder.
Je gaat aan de slag zoals je gewoonlijk een leermateriaal ontwikkelt. Het materiaal dat open gepubliceerd wordt zal vaak nog bewerkingen moeten ondergaan. Hierbij spelen de volgende aspecten.
1. Zelfstandig te gebruiken:
Wanneer het te publiceren materiaal deel uitmaakt van een groter geheel dat niet in zijn geheel open beschikbaar wordt gesteld moet het te publiceren materiaal zodanig worden aangepast dat het als zelfstandige eenheid te gebruiken is. Denk daarbij aan:
2. Docentaanwijzingen toevoegen
De bruikbaarheid van het leermateriaal wordt voor een deel bepaald door de context. Een deel van de contextinformatie is impliciet aanwezig. Zo bepaalt de plaats in een curriculum en de faculteit die het leermateriaal gebruikt bijvoorbeeld voor welke studenten in welke fase van de studie het materiaal bedoeld is. Deze impliciete contextinformatie is niet bekend wanneer het leermateriaal gevonden wordt door een derde. Het toevoegen van deze informatie helpt daarom het hergebruik te bevorderen.
Denk bijvoorbeeld aan:
3. Nagaan rechtenkwesties
Inventariseer de potentiële elementen in het materiaal waar mogelijk rechten van derden op berusten. Om het materiaal onder een open licentie te kunnen publiceren moet je toestemming hebben van de rechthebbenden van deze elementen. Denk daarbij aan afbeeldingen, video’s, audiomateriaal, tekstovernames. Deze inventarisatie is input voor stap Auteursrechten.
4. Testen
Met name wanneer het materiaal interactieve elementen bevat (dus meer is dan alleen tekst) zal de aangepaste versie getest moeten worden in de omgeving waar het open gepubliceerd wordt.
Om leermateriaal beeldend en interessant voor studenten te maken, kun je gebruikmaken van teksten, afbeeldingen en soms ook video’s of casussen. Deze vind je vaak op internet of in studieboeken.
Gebruik jij meestal afbeeldingen en/of teksten uit studieboeken om je leermaterialen samen te stellen?
Dat doen veel docenten, vooral vanwege de hoge kwaliteit van deze bronnen. Let op: deze materialen zijn beschermd door het auteursrecht en mogen alleen gebruikt worden volgens de voorwaarden van de Easy Access-regeling.
Belangrijk om te weten:
Wil je leermaterialen open delen met anderen? Dan moet je content gebruiken die hergebruik toestaat. Hoe doe je dat?
Gebruik voor het ontwikkelen van open leermateriaal:
Controleer altijd de licentie van de bron en gebruik deze volgens de voorwaarden.
Vermeld duidelijk de bron bij alle gebruikte materialen.
Zorg dat het materiaal dat je deelt makkelijk te gebruiken is door anderen, let hierbij op de volgende punten:
TIPS:
Met de CC-licentie die je aan je leermateriaal toekent geef je de toekomstige gebruiker toestemming om het materiaal op bepaalde manier te gebruiken.
De Hanze heeft op dit moment (voorjaar '25) nog niet vastgelegd welke CC-licentie voorkeur heeft voor onze open leermaterialen.
Er wordt wel vaak gebruik gemaakt van licentie CC BY-NC-SA 4.0 (Naamsvermelding, Gelijk Delen, Niet commercieel). Deze licentie geeft de gebruiker recht om:
- het materiaal te kopiëren, te verspreiden en door te geven via elk medium of bestandsformaat
- te remixen, te veranderen en afgeleide werken te maken
- MAAR de gebruiker mag het werk niet gebruiken voor commerciële doeleinden of setting.
Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn dus data over data.
Om leermaterialen goed te kunnen vinden online is er Leer Object Metadata standaard (LOM) ontwikkeld.
In de LOM staat beschreven welke metadata er in welk metadaveld moet worden vastgelegd. LOM’s zijn er in verschillende varianten: bijvoorbeeld de Nederlandse NL-LOM en de internationale IEEE-LOM.
Hierdoor voldoen de materialen aan (inter)nationale standaarden voor data-uitwisseling en zijn ze vindbaar voor gebruikers.
Metadata beschrijven o.a. volgende karakteristieken van leermateriaal (in willekeurige volgorde):
Deze velden kom je tegen in het formulier tijdens uploaden van je open leermateriaal in de repository.
Voordat je het materiaal open deelt neem eerst de checklist door, zodat je zeker weet dat je aan alles hebt gedacht!
Waar je leermateriaal gaat delen is afhankelijk van waar de beoogde gebruikers het gaan zoeken.
Er zijn verschillende opties voor opslag:
Een vakcommunity is een groep docenten van verschillende onderwijsinstellingen die werkzaam zijn binnen hetzelfde vakgebied, domein of dezelfde discipline, en die zich op basis van gedeelde inhoudelijke expertise op een bepaalde manier hebben georganiseerd..
Een vakcommunity kan eigen conferenties, tijdschriften en nieuwsbrieven hebben. Zij kan een rol spelen in het opbouwen en beheren van een collectie open leermaterialen.
Deze vakcommunity voert materialen in op SURFsharekit en kan deze materialen tentoonstellen op Edusources en hier collecties aanmaken met hun eigen en andere materialen van Edusources.
De belangrijkste punten van samenwerking in de vakcommunity zijn:
1. Opbouwen van een collectie leermaterialen
- verzamelen van bestaande leermaterialen,
- gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe materialen, met het oog op de hiaten,
- beheren van de collectie in een repository.
2. Opbouwen van een kwaliteitsmodel en keurmerk
- opstellen van criteria waaraan de leermaterialen moeten voldoen (need-to-have, nice-to-have),
- beoordelen van bestaande leermaterialen,
- ontwikkelen van nieuwe leermaterialen die voldoen aan de opgestelde kwaliteitscriteria,
- aanpassen van bestaande leermaterialen aan de kwaliteitscriteria,
- eigen vakkeurmerk ontwikkelen.
3. Opbouwen van vakvocabulaire
- een lijst met termen die binnen het vakgebied zijn vastgelegd en die worden gebruikt om samenhangende vaktermen binnen een vakgebied of opleiding te beschrijven,
- een hulpmiddel bij delen en vinden van open leermaterialen.
Er zijn formele vakcommunities die veel verschillende verschijningsvormen kunnen hebben. Bijvoorbeeld een instellingsoverstijgend consortium, vakvereniging of landelijk opleidingsoverleg. Je kunt samen met een aantal collega's docenten (uit eigen instelling of juist landelijk) ook een vakcommunity beginnen!
Hoe organiseer je zo’n community en hoe zorg je er voor dat leden zich betrokken voelen en actief gaan bijdragen? Lees er alles over in dit stappenplan.
De stappen voor het opstellen van een kwaliteitsmodel vind je in dit stappenplan.
Werk je in een opleidingsvereniging, beroepsvereniging of een vakcommunity en wil je open leermaterialen beschikbaar stellen? Met vakvocabulaire zorg je ervoor dat de digitale leermaterialen goed vindbaar zijn.
Een vakvocabulaire is een gedeeld jargon binnen een vakgebied of opleiding, gebaseerd op samenhangende vakvaardigheden of vaktermen. Een vakvocabulaire is per definitie instellingsoverstijgend. Vakvocabulaires zijn platte lijsten of hiërarchische structuren van begrippen.
Denk je samen met collega's uit het vak aan het ontwikkelen van een vakvocabulaire voor jullie vakgebied? Dit stappenplan kan het proces ondersteunen.
Community voor inclusief talentgericht onderwijs en innovatie; biedt onderwijsprofessionals van alle onderwijssectoren materialen en ondersteuning in onderzoek en praktijk.
Het Domein Applied Science (DAS) is het samenwerkingsverband van hbo-opleidingen in de toegepaste natuurwetenschappen.
Het project Samen HBO Verpleegkunde is gericht op het delen en hergebruiken van open leermaterialen op het gebied van verpleegkunde. Voorafgaand aan het project is hier door 5 samenwerkende instituten al een structuur voor opgezet. Die structuur wordt nu uitgebreid naar 15 verpleegkunde-opleidingen in Nederland. De leermaterialen zijn beschikbaar via het platform Wikiwijs.
Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen op het in 2021 gelanceerde platform Edusources van SURF.
Samenwerkingsverband van docenten in het hoger gezondheidszorgonderwijs, dat zich richt op het online en open delen van leermateriaal op het gebied van zinvol meten in de zorgpraktijk.
In samenwerking met de collega's van AV-afdeling is er een gids ontwikkeld (in het Nedelands, and in English) met een overzicht van alle stappen in het proces van video maken, de beschikbare tools en opnameruimtes en natuurlijk tips.
Wil je de video ook buiten onze instelling kunnen delen? Houd vooral in de voobereidingsfase rekening met de gebruiksrechten van de materialen die je in de video gaat vertonen (Voorbereiden inhoud, 3. Auteursrechten).
Een open tekstboek is een online studieboek dat ten allen tijde toegankelijk is, vrij om te downloaden, te delen, te adopteren en aan te passen naar eigen voorkeuren. Het beschikt over een online licentie die aangeeft onder welke voorwaarden anderen het boek mogen gebruiken.
Meer details en aanvullende (organisatorische) stappen zijn te vinden in het Stappenplan Maak je open tekstboek! voor Ondersteuners. In het stappenplan voor ondersteuners worden twee verschillende soorten projectorganisaties behandeld: een enkele auteur/kleine projectgroep en een grote (instelling overstijgende) projectgroep.
Wil je een bestaand open textbook aanpassen, mixen met andere content en opnieuw uitbrengen?
De volgende handleidingen kunnen van pas komen:
Sluit dan aan bij het Grasple platform!
Grasple is een platform om samen open oefeningen voor wiskunde en statistiek te maken en te delen.
Bij de Hanze is Grasple geïntegreerd in Brightspace. Dit betekent dat studenten rechtstreeks vanuit een course in Brightspace kunnen oefenen met Grasple.
Voor een overzicht van Hanze-opleidingen die werken met Grasple en de ervaringen van studenten, kijk op deze pagina van Library Guide Routekaart Leermaterialen.
Wil je ook met Grasple werken of wil je meer informatie?
Ben je docent en wil je lid worden van de Vakcommunity Statistiek op Microsoft Teams om informatie met collega-docenten binnen de Hanzehogeschool te delen?
Neem contact op met functioneel beheer Grasple grasple@org.hanze.nl.