Een aantal docenten van verschillende opleidingen bij de Hanze ging je voor! Lees hier hun ervaringen.
Ronald heeft afgelopen jaar geëxperimenteerd met Perusall. Een deel van een boek dat niet meer werd uitgegeven werd op deze wijze digitaal beschikbaar gesteld. Vanuit Blackboard klikken studenten door naar het artikel. Ronald geeft aan dat Perusall verder gaat dan alleen lezen. "Ik probeer hiermee een community of learners te creëren. De studenten kunnen bij het artikel vragen stellen en op elkaar reageren. Heel gaaf om te zien dat ze elkaar helpen. En het geeft mij inzicht of de studenten het hebben begrepen. Is dat niet het geval, dan kan ik er in de les nogmaals aandacht aan besteden.'
Lees het hele interview met Ronald hier.
De ervaringen van Olaf zijn erg positief. "Studenten kunnen samenwerken aan papers, zelf annotaties maken, vragen stellen (ook gericht aan een persoon) en je kunt op vragen reageren."
"Daarnaast kan de docent (instructor) commentaren een ‘upvoted’ geven om te laten zien welk antwoord juist is."
Van de 32 studenten die met Perusall hebben gewerkt, waren 30 erg positief, twee vonden het alleen ‘extra’ werk. Olaf zeg: “Het is mij als docent erg goed bevallen, omdat je een duidelijker beeld krijgt van de interactie en samenwerking in een (kleine) groep. Daarnaast krijg je buiten de klas ook een goed idee waar ze vastlopen, en kun je ze daar makkelijker mee helpen (zonder heel veel mails te moeten beantwoorden). Je bent direct in de stof aan het werk.”
Sanja vertelde bij de evaluatie dat de studenten bij een niet verplicht vak, meer betrokken waren en daadwerkelijk naar de les kwamen. Sanja wil graag verder werken met Perusall om te monitoren of Perusall ook echt bijdraagt aan het studiesucces.
Spreker Oning-bijeenkomst 27 november 2018 met het thema 'Iedere student voorbereid..'
Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar gebruik van sociale annotatietools als Perusall in het onderwijs. Op de website van Perusall vind je een verzameling van artikelen en patenten op Perusall Research & Patents.
Andere artikelen:
Andere wetenschappelijke artikelen over het toepassen van sociale annotatietools in het onderwijs:
Deze podcast wordt gepresenteerd door Eric Mazur, een internationaal erkende onderwijsvernieuwer op het gebied van sociaal leren en peer instruction.
Hij brengt openhartige gesprekken met docenten die nieuwe manieren vinden om hun leerlingen binnen en buiten de klas te betrekken en te motiveren. Elke aflevering van Social Learning Amplified geeft je praktijkvoorbeelden en praktische strategieën die je in je eigen lessen kunt toepassen.