Vragen over | Bij wie | Rol | Stafafdeling |
---|---|---|---|
Didactiek |
~ Jorien van de Belt, ~ Petra Collewijn, ~ Jeroen Sanneman, ~ Haye Jukema |
Blended Learning adviseurs |
Onderwijs & Onderzoek |
Intakegesprek |
~ Jorien van de Belt, ~ Petra Collewijn, ~ Jeroen Sanneman, ~ Haye Jukema |
Blended Learning adviseurs |
Onderwijs & Onderzoek |
Koppeling in Blackboard |
~ Jorien van de Belt, ~ Petra Collewijn, ~ Jeroen Sanneman, ~ Maurits Hoogwerf |
Functioneel Beheerders onderwijsapplicaties |
Onderwijs & Onderzoek |
Praktische inrichting |
~ Jorien van de Belt, ~ Petra Collewijn, ~ Jeroen Sanneman |
Functioneel Beheerders onderwijsinnovatie |
Onderwijs & Onderzoek |
Auteursrecht | aip@org.hanze.nl | Auteursrechten Informatiepunt | Informatisering - HanzeMediatheek |
Literatuurcheck |
~ Olga van Dijk, ~ Meike Faber, ~ Frances Jansma, ~ Dorien van Mulukom, ~ Joyce Rademaker-Kuipers ~ Yvonne Schuling, ~ Monika Sieron, ~ Justin Pater |
Informatiespecialisten Onderwijs | Informatisering - HanzeMediatheek |
Veel uitgeverijen staan expliciet toe in de licenties dat de content wordt gebruikt in readers. Daarom werken we tijdens het intakeproces samen met het AIP en de informatiespecialisten van de HanzeMediatheek. Zij gaan een literatuurcheck uitvoeren van de gewenste literatuur zodat er geen overtredingen op gebied van het auteursrecht plaatsvinden.
Is het werk openbaar gemaakt door de overheid (en is niet expliciet het auteursrecht voorbehouden) of is er sprake van wetten, besluiten en verordeningen, rechtelijke uitspraken of administratieve beslissingen dan mag u deze publicaties zonder problemen in hun geheel opnemen in een reader.
Indien content wordt verspreid onder een licentie zijn de mogelijkheden voor gebruik vaak ruimer. De licentie bepaalt wat je mag doen of dat er een vergoeding aan auteursrechthebbenden verplicht is. Bekijk hiervoor de voorwaarden zoals beschreven in de licentie. Veel gebruikte licenties zijn de Creative Commons licenties. Zie voor de betekenis van deze licenties www.creativecommons.nl/licenties. Let op! Content uit Open Access – bronnen mogen niet zonder meer vrijelijk gebruikt worden.
In het hoger onderwijs wordt regelmatig gebruik gemaakt van een artikel, paper en (een hoofdstuk uit) een boek en worden deze gepubliceerd en/of digitaal ergens geplaatst. Dat geldt ook voor het gebruiken en maken van beeld, audio, video, computerprogramma's en bladmuziek. Auteursrecht speelt hierbij een rol.
Het Auteursrechten Informatiepunt (AIP) is er om onderzoekers, docenten en studenten van de Hanzehogeschool te ondersteunen door te informeren en adviseren.
Deze website geeft informatie over onderwerpen in relatie tot auteursrecht waarmee je in het hoger onderwijs te maken kunt krijgen. Heb je het antwoord op jouw vraag niet gevonden? Stel deze dan aan de medewerkers van het Auteursrechten Informatiepunt (AIP) en het wordt zo spoedig mogelijk voor je uitgezocht.
Mail naar aip@org.hanze.nl
Deze gids is met een toestemming gebaseerd op de teksten en handleidingen over Perusall van de Rijksuniversiteit Groningen, het team Educational Innovation and Research.
Referenties
Biggs, J. and Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Maidenhead: McGraw-Hill.
Miller, K., Lukoff, B. King, G. & Mazur, E. (2018). Use of a Social Annotation Platform for PreClass Reading Assignments in a Flipped Introductory Physics Class. Frontiers in Higher Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00008