Praktijkvoorbeeld Vakcommunity Information Literacy

Bibliotheekmedewerkers van onderwijsinstellingen ondersteunen docenten bij het delen van leermateriaal. De vakcommunity Information Literacy, waarin bibliotheekmedewerkers verenigd zijn, deelt zelf ook de eigen leermaterialen op de in 2021 gelanceerd Edusources platform van SURF

Lees meer in Praktijkvoorbeeld 'Vakcommunity Information Literacy geeft met edusources zelf het goede voorbeeld'

Praktijkvoorbeeld Samen HBO-Verpleegkunde

Het project Samen hbo Verpleegkunde is gericht op het delen en hergebruiken van open leermaterialen op het gebied van verpleegkunde.  Voorafgaand aan het project is hier voor 5 samenwerkende instituten al een structuur voor opgezet.

Die structuur wordt nu uitgebreid naar alle 17 verpleegkunde-opleidingen in Nederland.

De leermaterialen van het project Samen hbo-Verpleegkunde zijn te vinden via de platform Wikiwijs.

Edusources platform

De in 2021 gelanceerde platform van SURF biedt toegang tot open en online leermaterialen op verschillende vakgebieden.

Wat zijn de voordelen van materialen van Edusources?

• actuele collectie,
  • materialen voldoen aan de kwaliteitseisen gestelde door de vakcommunity's,
  • materialen hebben CC-licentie om vrij te delen en gebruiken in het onderwijs,
  • inspiratie voor docenten: inhoudelijke vernieuwing, nieuwe werkvormen.

Ontdek het zelf op Edusources.

Open leermaterialen in de praktijk

• Klinkt interessant, maar je twijfelt nog? Laat je inspireren door de verhalen van pioneers-docenten en hun ervaringen met het delen en hergebruiken van open leermaterialen!
  • Het ministerie van OCW stelt jaarlijks geld beschikbaar voor een stimuleringsregeling om het delen en hergebruiken van leermaterialen te stimuleren. Op deze pagina vindt je een overzicht van alle projecten tot nu toe in categorie Bèta-, Gamma-, Medisch- en Geesteswetenschapen.
  • Heb je vragen over online onderwijs of wil je je kennis of tips delen met anderen? Word lid van Surf community Vraagbak Online Onderwijs!

Zelf leermaterialen ontwikkelen en open delen?

Wanneer je leermaterialen ontwikkelt doe je dit vaak alleen voor je eigen studenten. Maar je kunt deze materialen ook open delen, zodat meer docenten en studenten hiervan gebruik kunnen maken.

In dit stappenplan lees je hoe je je leermaterialen open kunt delen, en waar je rekening mee moet houden. Zodat jouw leermaterialen een inspiratiebron kunnen vormen voor je hele community.