Mediawijsheid

Mediawijsheid (ook wel mediabewustzijn of media-empowerment genoemd) is het kritisch kunnen omgaan met media die je tegenkomt en gebruikt. Als je weet hoe media werken en je je bewust bent van je houding ten opzichte van media ben je beter in staat goede keuzes te maken. Een positief kritische houding zorgt ervoor dat je weerbaar wordt tegen beïnvloeding en vaardiger in het formuleren van een tegengeluid.

 

Desinformatie en nepnieuws

Nepnieuws (in het Engels fake news) is desinformatie verhuld als nieuws, die verspreid wordt via websites, sociale media en traditionele media, met als doel het maken van winst of het beïnvloeden van de publieke opinie. Daarnaast wordt het ook in de politiek gebruikt als frame tegen de journalistiek. (Bron: Wikipedia)

 

Omdat iedereen via allerlei kanalen informatie kan plaatsen is nepnieuws is een dagelijks fenomeen geworden. Daarom is het herkennen van nepnieuws en het beoordelen van de kwaliteit van nieuws een steeds belangrijkere vaardigheid.

Nepnieuws kan op verschillende manieren worden verspreid; (bewust of onbewust) via verspreiding op sociale media, versterkt door journalisten, verspreid door groepen die de publieke opinie willen beïnvloeden of als onderdeel van desinformatiecampagnes. Of soms ook om gewoon geld te verdienen door de consument via prikkelende "onzinkoppen" te laten doorklikken ("clickbait").

 

Nepnieuws is niet te verwarren met satire of parodie; deze zijn bedoeld om het publiek te amuseren en niet om te misleiden.

 

Op deze pagina vind je allerlei informatie over nepnieuws (fake news); websites, artikelen, (online) boeken en beeldmateriaal.

 

Online informatie

Boeken

Beeldmateriaal

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Databanken

Nog meer tijdschriften

Bijblijven in je vakgebied?
Gebruik Browzine!

Door BrowZine word je op de hoogte gehouden van
nieuwe publicaties in de door jou gekozen digitale tijdschriften.

Ga naar Browzine

Verwante informatie

[anchornavigation]