Deze online bronnengids (Library Guide) biedt handvatten en tools voor de implementatie van het Hanze Leerconcept, wat betreft het deel Onderwijs.

Wil je eerst het Hanze Leerconcept lezen? Die vind je hier.

Visie op onderwijs - Hanze leerconcept

Bij de Hanze willen we een ontwikkelingsgerichte leeromgeving bieden waarin zowel de professionele als persoonlijke ontwikkeling van de student centraal staat. Deze leeromgeving is een totaalconcept met vijf samenhangende kenmerken die elkaar versterken. Om een ontwikkelingsgerichte leeromgeving te kunnen bieden, maken we een aantal keuzes die impact hebben op de inrichting en organisatie van al onze opleidingen.


Leren en ontwikkelen vindt plaats in een professionele context waarin echte praktijkvraagstukken uit en in het werkveld centraal staan. De vraagstukken kunnen complex zijn en vragen om nieuwe kennis en aanpakken. Hierbij zijn meerdere invalshoeken nodig en samenwerking tussen student, docent, werkveld en onderzoeker. De praktijkvraagstukken worden verkend en onderzocht in leergemeenschappen, waarin iedereen leert, zich ontwikkelt en bijdraagt vanuit de eigen toegevoegde waarde. Zo wordt ruimte gecreëerd voor alle lerenden en hun passende leerroute.


De professionele ambitie en doelen van de student zijn het startpunt voor het vormgeven en het doorlopen van een passende leerroute. Passende leerroutes betekent dat studenten keuzes kunnen maken in waar, wat, wanneer, hoe en met wie zij zich ontwikkelen. De Hanze faciliteert studenten om de regie op hun professionele en persoonlijke ontwikkeling te (leren) nemen en ondersteunt de studenten hierbij. De opzet van de opleidingen en de begeleiding van de student richten we hierop in.

Een ontwikkelingsgerichte leeromgeving biedt ruimte om van elkaar te leren en te experimenteren, ruimte om te falen en floreren. Bij de Hanze werken we actief aan een veilig leerklimaat met autonomie, positieve relaties en ervaren competentie, waar vooruitgang gevierd wordt. Het aanbod en de begeleiding richten zich op het leerproces, het vinden van de volgende ontwikkelingsstap en het (leren) nemen van proactief eigenaarschap. Onderdeel van ontwikkelingsgericht onderwijs is ontwikkelingsgericht toetsen, waarbij iedere toets een leerfunctie heeft.

Wil je eerst het Hanze Leerconcept lezen? Die vind je hier

Hoe gebruik je deze gids?

In het HLC staat beschreven wat ons onderwijs kenmerkt en hoe we het vormgeven. In deze Library Guide ligt de focus op de vijf kenmerken van de leeromgeving (het hoe).

Deze gids is ontworpen als compact leidraad voor onderwijs-ontwikkelaars en docenten. Aan de hand van drie ontwerpprincipes per kenmerk biedt dit handvatten voor implementatie en verdere concretisering in de opleidingen van het HLC deel 1. Een kort overzicht van alle ontwerpprincipes vind je hieronder. Door het doorklikmenu bovenin of rechts te gebruiken vind je uitgebreidere informatie per kenmerk.

De ontwerpprincipes zullen worden opgenomen in de vernieuwde onderwijskader. Per kenmerk verwijzen we naar tools en must-read artikelen. Door de samenhang tussen de thema’s te begrijpen, kun je ze gericht toepassen binnen je onderwijspraktijk.

Indien je vragen hebt over de one-pagers kun je contact opnemen met de onderwijskundig adviseur die verbonden is aan jouw school.

Overzicht ontwerpprincipes