Bij de Hanze leren studenten in een veilig en inclusief leerklimaat, zodat zij zich op hun gemak, ondersteund en gestimuleerd voelen om te leren en zich als professional én als persoon te ontwikkelen.
Om je te kunnen ontplooien en ontwikkelen als persoon en als professional is een veilig leerklimaat een voorwaarde.
Een leeromgeving waarin iedereen zich prettig, ondersteund en gestimuleerd voelt om te leren en te groeien. Waarin iedereen zich, ongeacht achtergrond en overtuigingen, zeker genoeg voelt om risico’s te nemen en fouten te maken, om zich eerlijk te uiten en een mening te geven. Een omgeving waarin we verschillen waarderen en iedereen respectvol met elkaar omgaat.
Om je te kunnen ontplooien en ontwikkelen als persoon en als professional is een veilig leerklimaat een voorwaarde.
Het creëren van een veilig leerklimaat komt het leerproces, de motivatie en het zelfvertrouwen ten goede. Lerenden voelen zich daardoor beter voorbereid op het beroepsleven.
Hieronder geven we per principe verder toelichting en suggesties voor het inbouwen in je curriculum.
Het ervaren van verbondenheid is cruciaal voor het welbevinden van studenten en is voorwaarde voor het komen tot leren. Er zijn vier soorten binding te onderscheiden:
Binding draagt bij aan het ervaren van sense of belonging én hangt samen met studentsucces: niet alleen het studiesucces (rendement) staat centraal, maar de student waarbij er aandacht is voor brede persoonsvorming en persoonlijke omstandigheden. Ook studenten kunnen hierin hun rol vervullen: hoe gaan we met elkaar om. kunnen we elkaar helpen, kunnen we samenwerken, van elkaar leren en met elkaar in gesprek blijven met of ondanks onze verschillen?
Tips voor het creëren van sense of belonging (het gevoel van verbondenheid en erbij horen):
Het is belangrijk doorlopend erop te reflecteren of er volgens de overeengekomen normen en waarden wordt gewerkt.
Hulpmiddelen die je daarbij kunt gebruiken:
- Reflectiespel samen werken samen leren
- 10 tips voor een inclusieve sfeer
- Sociale veiligheid in de beroepspraktijk
Het durven experimenteren (en daarmee jezelf toestaan fouten te maken, zonder prestatiedruk en stressgevoelens) is bevorderlijk voor persoonlijke groei, zelfstandigheid en verbondenheid tussen groepsleden.
Om meer te weten over wat leren experimenteren en mogen falen inhoudt kun je dit lezen: Wat is faalkunde?
Je kunt studenten leren van feedback leerkansen te maken, hier vind je tips:
In de Handreiking Prestatiedruk vind je handvatten voor het leren hanteren van prestatiedruk
Met de Handreiking Feedback vragen kunnen studenten leren zelf feedback te vragen.