Bij de Hanze leren studenten regie nemen op hun eigen ontwikkeling en leerroute doordat we flexibiliteit bieden in het onderwijs. Zo helpen we studenten om zich optimaal voor te bereiden op hun toekomst in het werkveld en de maatschappij.
Een passende leerroute is een leerroute die de student volgt, zodat hij de leeruitkomsten op eindniveau kan aantonen voor het verkrijgen van een erkende kwalificatie. Deze leerroute kan variëren op inhoud, tempo, startmoment, vorm, plaats en tijd en met wie. De student legt de leerroute vast in een studieplan (zie studieplan). Een passende leerroute is een adaptief samenspel tussen de student, de opleiding en het werkveld:
Elke student is anders, heeft iets anders nodig, heeft een andere professionele ambitie en brengt andere ervaring mee. Om alle studenten te faciliteren in het toewerken naar een erkende kwalificatie, kunnen studenten bij de Hanze een passende leerroute vormgeven en doorlopen richting het behalen van die kwalificatie.
Passende Leerroutes is sinds 2021 opgenomen als ambitie 1 in het Strategisch Beleidsplan van de Hanze: We bieden voor iedereen die zich wil ontwikkelen passende leerroutes met erkende kwalificaties.
Hieronder geven we per principe verder toelichting en suggesties voor het inbouwen in je curriculum.
Studenten kunnen eigen keuzes maken in de opleiding en bepalen zo hun eigen passende leerroute die aansluit bij diens persoonlijke context & ontwikkelbehoefte èn bij de context van de opleiding en het werkveld. De mate van flexibiliteit verschilt per opleiding. Het opleidingsontwerp bepaal je aan de hand van vier dimensies van flexibiliteit (Jonker, März & Voogt, 2018):
Uit onderzoek van Rutgers et al (2022) blijkt dat er mogelijk nog een vijfde dimensie aan toegevoegd kan worden namelijk "met wie". Denk hierbij aan het kiezen van een werkgroep, coach of begeleider.
Faciliteer de student de eigen professionele ambitie te ontdekken en te realiseren en begeleid de student keuzes te maken die hierop aansluiten en bij de persoonlijke context passen. Het nemen van regie gaat niet vanzelf. Steun de student daarbij in het begin van de opleiding meer en bouw dit af naarmate de student vordert. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het maken van een studieplan, het aanleren van zelfregulerende vaardigheden, de on-boarding, het faciliteren van het met en van elkaar leren, feedback literacy en leren reflecteren. Dit ontwerpprincipe hangt nauw samen met kernthema 2.5 eigenaarschap uit het HLC.
Passende leerroutes betekent dat studenten keuzes kunnen maken en zo een eigen route kunnen uitstippelen en doorlopen richting het aantonen van het eindniveau van de opleiding en het behalen van een erkende kwalificatie. Het eindniveau staat vast en verwoorden we in Leerwegonafhankelijke Leeruitkomsten (LOL’s).
Door het werken met LOL’s faciliteren we bijvoorbeeld het (zelfregulerend) leren van de student, de aansluiting bij de eigen context (inclusief echte praktijkvraagstukken) en het verkrijgen van inzicht in de eigen ontwikkeling. Daarnaast heeft het voordelen voor de organisatie van het onderwijs, denk aan het aanbieden van onderwijsactiviteiten in meerdere opleidingen, het vergemakkelijken van switch en het vermarkten van onderwijsactiviteiten voor professionals.
Bij de Hanze toetsen we de LOL’s leerwegonafhankelijk en ontwikkelingsgericht (zie ontwikkelingsgericht onderwijs). De beheersing van (of voortgang op) de LOL’s wordt getoetst.