Omschrijving kenmerk

Bij de Hanze leren studenten regie nemen op hun eigen ontwikkeling en leerroute doordat we flexibiliteit bieden in het onderwijs. Zo helpen we studenten om zich optimaal voor te bereiden op hun toekomst in het werkveld en de maatschappij.

Wat wordt bedoeld met passende leerroutes?

Een passende leerroute is een leerroute die de student volgt, zodat hij de leeruitkomsten op eindniveau kan aantonen voor het verkrijgen van een erkende kwalificatie. Deze leerroute kan variëren op inhoud, tempo, startmoment, vorm, plaats en tijd en met wie. De student legt de leerroute vast in een studieplan (zie studieplan). Een passende leerroute is een adaptief samenspel tussen de student, de opleiding en het werkveld:

  • Passend bij de kwalificatie die de student wil halen.
  • Passend bij het (snel veranderende) werkveld.
  • Passend bij de mogelijkheden van de student
  • Passend bij de mogelijkheden van de opleiding.

 

Waarom nu?

Elke student is anders, heeft iets anders nodig, heeft een andere professionele ambitie en brengt andere ervaring mee. Om alle studenten te faciliteren in het toewerken naar een erkende kwalificatie, kunnen studenten bij de Hanze een passende leerroute vormgeven en doorlopen richting het behalen van die kwalificatie.

 

Passende Leerroutes is sinds 2021 opgenomen als ambitie 1 in het Strategisch Beleidsplan van de Hanze: We bieden voor iedereen die zich wil ontwikkelen passende leerroutes met erkende kwalificaties.

"Everybody is a genius but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will go its whole life believing that it is stupid"  - Albert Einstein

Ontwerpprincipes voor passende leerroutes

 

Hieronder geven we per principe verder toelichting en suggesties voor het inbouwen in je curriculum.

A. Sluit aan bij de ontwikkelbehoefte van de student

Studenten kunnen eigen keuzes maken in de opleiding en bepalen zo hun eigen passende leerroute die aansluit bij diens persoonlijke context & ontwikkelbehoefte èn bij de context van de opleiding en het werkveld. De mate van flexibiliteit verschilt per opleiding. Het opleidingsontwerp bepaal je aan de hand van vier dimensies van flexibiliteit  (Jonker, März & Voogt, 2018):

  • Wat: de inhoud van het leren. Dit heeft zowel betrekking op de inhoud van de opleiding, de module, de leeractiviteiten als de toetsing.
  • Waar: dit kan online, op locatie (onderwijsinstelling of werkplek) of een mix van online en op locatie zijn.
  • Wanneer: de tijdgerelateerde zaken van het leren. Dit kan zowel met het tijdstip, de duur als ook met de volgorde van leren en toetsen te maken hebben.
  • Hoe: de student krijgt meer keuze in hoe hij leert, dus welke leeractiviteiten een student kiest om de inhoud tot zich te nemen.

Uit onderzoek van Rutgers et al (2022) blijkt dat er mogelijk nog een vijfde dimensie aan toegevoegd kan worden namelijk "met wie". Denk hierbij aan het kiezen van een werkgroep, coach of begeleider.

 

Denkvragen bij het ontwerpen
Hoeveel ruimte hebben studenten momenteel om hun eigen (passende) leerroute te bepalen binnen de opleiding?
- Welke aanpassingen willen en kunnen we maken om meer flexibiliteit te bieden?
- Op welke manieren kunnen studenten sneller of juist rustiger door de opleiding heen?
- Hoe kunnen we de verbinding tussen de opleiding en het werkveld versterken zodat studenten beter voorbereid zijn op actuele ontwikkelingen in hun toekomstige beroep?

B. Begeleid studenten om zelf regie te nemen

Faciliteer de student de eigen professionele ambitie te ontdekken en te realiseren en begeleid de student keuzes te maken die hierop aansluiten en bij de persoonlijke context passen. Het nemen van regie gaat niet vanzelf. Steun de student daarbij in het begin van de opleiding meer en bouw dit af naarmate de student vordert. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het maken van een studieplan, het aanleren van zelfregulerende vaardigheden, de on-boarding, het faciliteren van het met en van elkaar leren, feedback literacy en leren reflecteren. Dit ontwerpprincipe hangt nauw samen met kernthema 2.5 eigenaarschap uit het HLC.

 

Denkvragen bij het ontwerpen
Hoe laten we studenten landen in onze opleiding en hoe richten we onze on-boarding in?
- Hoe stimuleren we studenten bewuste keuzes te maken in hun leerproces? Hoe krijgt de student overzicht over de mogelijkheden die er zijn wanneer die afwijkt van het standaardprogramma?
- Hoe bevorderen we de ontwikkeling van zelfregulatie bij studenten?
- Hoe zorgen we voor voldoende vertrouwen in jezelf, collega's, curriculum en student om deze ontwikkeling aan te gaan?

C. Werk met Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (LOL's)

Passende leerroutes betekent dat studenten keuzes kunnen maken en zo een eigen route kunnen uitstippelen en doorlopen richting het aantonen van het eindniveau van de opleiding en het behalen van een erkende kwalificatie. Het eindniveau staat vast en verwoorden we in Leerwegonafhankelijke Leeruitkomsten (LOL’s).

Door het werken met LOL’s faciliteren we bijvoorbeeld het (zelfregulerend) leren van de student, de aansluiting bij de eigen context (inclusief echte praktijkvraagstukken) en het verkrijgen van inzicht in de eigen ontwikkeling. Daarnaast heeft het voordelen voor de organisatie van het onderwijs, denk aan het aanbieden van onderwijsactiviteiten in meerdere opleidingen, het vergemakkelijken van switch en het vermarkten van onderwijsactiviteiten voor professionals.

Bij de Hanze toetsen we de LOL’s leerwegonafhankelijk en ontwikkelingsgericht (zie ontwikkelingsgericht onderwijs). De beheersing van (of voortgang op) de LOL’s wordt getoetst.

 

Denkvragen bij het ontwerpen
Wat betekent het werken met LOLs voor ons opleidingsontwerp?
- Hoe zorgen we voor een gedeeld begrip van de leerwegonafhankelijke leeruitkomsten bij docenten en studenten?
- Welke ruimte bieden we studenten om op een eigen manier de leeruitkomsten aan te tonen? Wat zou er gebeuren als we die ruimte vergroten?
- Hoe maken we de toetsing zo flexibel dat het aansluit bij verschillende leerroutes?

Aandachtspunten

  • Het vormgeven van passende leerroute is een veranderopgave en bevat een paradigmashift. Daarom is het essentieel om dit als team gezamenlijk op te pakken.
  • Haak vroeg in het ontwikkeltraject O&O, INF, Roostering, Facilitair, etc aan
  • Ook een opleiding met passende leerroutes moet studeerbaar, doceerbaar, organiseerbaar en betaalbaar (SDOB) zijn.
  • Verwerk het landelijk opleidingsprofiel en bijbehorende BOKSA in de LOL’s van de opleiding (en eventuele bijbehorende BOKSA)
  • Ook bij Passende Leerroutes moet het toetsprogramma betrouwbaar, valide en transparant zijn.

[anchornavigation]