5.1 Informatie gebruiken en beoordelen

Geschiktheid van de gevonden informatie

 

Het zoeken naar informatie resulteert in een hoeveelheid webpagina's of documenten. Bij het selecteren van informatiebronnen spelen twee aspecten een rol. Allereerst moet de informatiebron passen bij de informatiebehoefte. Wie bijvoorbeeld een lezing geeft over voeding en gezondheid aan een groep middelbare scholieren, heeft niet veel aan een proefschrift of dissertatie. De informatie die daarin staat is veel te wetenschappelijk. Als er in de presentatieruimte alleen een dvd-speler staat dan heb je niets aan een videoband.

 

Het tweede aspect waar je op moet letten is de betrouwbaarheid van de informatiebron. Hoe objectief is de informatiebron? Hoe deskundig? Wordt er verwezen naar achterliggende bronnen? Zo ja, kun je die dan terugvinden zodat je kunt kijken of je tot dezelfde conclusie zou komen?

Om een goede selectie te maken uit je resultatenlijst, moet je deze kunnen evalueren op kwaliteit en het nut ervan. Er zijn verschillende redenen waarom sommige bronnen geschikt zijn en andere niet. Zo kan de informatie gekleurd zijn doordat de makers denken vanuit een bepaald wetenschappelijke perspectief, een levensovertuiging, een commercieel oogpunt, etc.

Gebruik daarom altijd verschillende bronnen en vergelijk ze met elkaar.

5.2 Minilecture: Bronnen beoordelen

5.3 Algemene criteria

Voor het beoordelen van bronnen kun je de CRAAP test doen. Beantwoord onderstaande vragen en trek uit je antwoorden de conclusie of een bron bruikbaar is voor jouw onderzoek.

 

Currency / Actualiteit: hoe actueel is de informatie?

  • Wanneer werd de informatie gepubliceerd of gepost?
  • Is de informatie herzien of bijgewerkt?
  • Is de informatie actueel genoeg voor jouw onderwerp?

 

Relevance / Relevantie: is de informatie relevant voor je onderwerp?

  • Heeft de informatie betrekking op je onderwerp, of beantwoordt het een (deel van) je onderzoeksvraag?
  • Voor wie is de informatie bedoeld? (bijv. algemeen publiek/experts/onderzoekers)

 

Authority / Autoriteit: is de maker een autotiteit op dit onderwerp?

  • Wie is de auteur /  uitgever / bron / sponsor?
  • Wat zeggen andere bronnen over de maker? Wat vind je hierover op internet, wordt de auteur gezien als betrouwbaar, of juist controversieel?
  • Waaruit blijkt dat de auteur expert is op dit gebied? (bijv. opleiding / achtergrond, verbonden aan bepaalde organisatie)

 

Accuracy / Accuraatheid: is de informatie waar, correct en betrouwbaar?

  • Wordt de informatie ondersteund met bewijsmateriaal?
  • Wordt er verwezen naar gebruikte bronnen?
  • Is de informatie beoordeeld door andere experts (bijv. peer review)?
  • Wordt de informatie bevestigd in andere bronnen?

 

Purpose / Doel: wat is de reden voor het bestaan van de informatie?

  • Wat is het doel van de informatie (bijv. informeren, entertainen, overtuigen, verkopen)?
  • Is de auteur duidelijk over het doel van de informatie?
  • Berust de informatie op (bewijsbare) feiten, lijkt het standpunt onbevooroordeeld?
  • Is de informatie objectief en onpartijdig? Of kan deze beïnvloed zijn door politieke, ideologische, culturele, religieuze, institutionele of persoonlijke vooroordelen?

 

Gebaseerd op https://www.hogeschoolrotterdam.nl/globalassets/mediatheek/downloads/craap-scoreformulier-nl.pdf

Ga naar stap 6

[anchornavigation]