Wat geldt overal?

  Aantal Hoe lang Zernike Wiebenga Prins Claus Cons. Minerva
Boek 20 4 weken ja ja ja ja
Tijdschrift 3 1 week alleen raadplegen alleen raadplegen ja ja
Bladmuziek 10 4 weken nvt nvt ja nvt
dvd 5 4 weken nvt nvt ja ja
cd 5 4 weken ja ja ja ja
Experimenteermateriaal 3 4 weken ja ja nvt nvt
Logopedie test 1 1 dag nvt ja, bij service punt nvt nvt
Spel 3 4 weken ja ja nvt nvt
Anatomische modellen 1 1 dag nvt ja nvt nvt

Scripties

nvt nvt nvt nvt nvt alleen raadplegen
Not Lendables nvt nvt alleen raadplegen alleen raadplegen alleen raadplegen alleen raadplegen

nvt= niet van toepassing, dit soort materiaal is op deze locatie niet aanwezig

 

Hier lees je het hele uitleenreglement (versie juni 2024).

Geleend materiaal kun je maximaal 3 keer verlengen. Bij verlengen van materialen met een normale leenperiode wordt de leentermijn 14 dagen, voor korte leen is dat 7 dagen. Verlengen kan alleen wanneer het materiaal niet gereserveerd is. LET OP: de nieuwe leentermijn gaat direct in op het moment van verlenging en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum!

 

Er zijn verschillende manieren om je leningen te verlengen:

 

  • De makkelijkste manier is via de HanzeWorldCat. Als je daar ingelogd bent, krijg je een overzicht van je leningen, en kun je aangeven welke je wilt verlengen.
  • Je kunt ook je leningen verlengen in de HanzeMediatheek bij de self-service of bij de balie. Hier heb je wel je student/medewerkerkaart voor nodig.
  • Ten slotte kan verlengen ook via de Hanze Library App. Als je ingelogd bent, krijg je via het menu een overzicht te zien van je leningen, waar je ook kunt aangeven dat je een item wilt verlengen.

Het is alleen mogelijk materialen te reserveren die op dit moment uitgeleend zijn.

1. Als je de te reserveren titel in de HanzeWorldCat hebt gevonden en de titel is uitgeleend, dan kun je op Reservering plaatsen of Place Hold klikken.

Het heeft wel zin om even te kijken of er ook exemplaren beschikbaar zijn: deze zijn niet te reserveren, maar kun je in de kast opzoeken.

2. Nadat je op Reservering plaatsen hebt geklikt, word je mogelijk gevraagd om in te loggen en krijg je een keuzemenu te zien: selecteer hier op welke locatie je het boek wilt ophalen. Klik dan op Verzenden. Het systeem reserveert het item dat het eerst binnenkomt automatisch voor je.


3. Je wordt door middel van e-mail in je Hanze mailbox geïnformeerd als je het boek kunt komen ophalen. Alle gereserveerde boeken staan gesorteerd op studentnummer. Het boek blijft 5 werkdagen voor je klaarstaan. (Als er geen mailadres van je bekend is bij ons ontvang je een bericht per post).

4. Leen het boek aan jezelf uit bij de self-service of aan de balie!

 

Er zijn geen kosten verbonden aan het reserveren van boeken. Let op: Wil je een boek van locatie A op locatie B ophalen, dan kan dat 1-3 dagen vertraging opleveren.

Boeken

Bij alle vier de HanzeMediatheek locaties kun je kasten vol boeken vinden. Deze staan altijd gesorteerd op thema, wij gebruiken daarvoor het zogenaamde SISO sorteersysteem. Kijk op de foto bij welk thema jij wilt zijn.

Op de rug van elk boek staat een etiket met daarop de cijfers van de SISO sortering en daaronder vier letters. De cijfers hebben te maken met het hoofdonderwerp van het boek, en de letters zijn de eerste 4 letters van de achternaam van de auteur (of titel, als de publicatie geen auteur heeft). Bijvoorbeeld 340.6 SAUN. Het boek staat tussen de andere boeken met SISO-code 340.6, die over hetzelfde onderwerp gaan, alfabetisch gesorteerd op de vier letters.

 

In de catalogus zie je altijd wat de SISO-code (kijk maar onder Signatuur) van een boek of ander materiaal in de kast is, zodat je hem zelf kunt vinden en pakken.

Zet je een boek na wat bladeren terug? Let dan op of je hem goed terugzet! 

 

Tijdschriften

Geprinte tijdschriften staan op elke locatie alfabetisch gesorteerd in de kast. 

Boeken met een grote N op het rug etiket zijn Not Lendable, oftewel niet uitleenbaar. Voorop het boek is ook een sticker geplakt, zodat je herkent dat je deze niet kunt lenen. Deze boeken zijn bedoeld voor gebruik in de mediatheek. Zo heeft iedereen altijd toegang tot het materiaal, ook als de andere exemplaren uitgeleend zijn.

Je mag natuurlijk wel foto's maken van het hoofdstuk dat je nodig hebt, kopiëren of scannen, zolang het maar voor eigen gebruik is.  

Wat geldt er per locatie?

  1. Is er een self-service apparaat waar ik zelf kan lenen?
    Ja, als je de HanzeMediatheek binnen loopt, is er geljik aan je rechterhand twee self-service apparaten waar je boeken kunt lenen, je leningen kunt verlengen, en je je boetes kunt betalen. 
  2. Waar breng ik mijn boeken terug?
    Net buiten de HanzeMediatheek vind je de Return box. In vier eenvoudige stappen kun je hier je boeken inleveren. 
  3. Zijn hier speciale materialen die ik kan lenen? Hoe veel en hoe lang mag ik die lenen?
    In deze tabel zie je of er speciale materialen aanwezig zijn, die op de andere locaties niet aangeboden worden. 
  4. Zijn hier nog extra faciliteiten vergeleken met de andere locaties?
    Wist je dat we een massagestoel in de HanzeMediatheek locatie Zernike hebben staan? Kom gerust even ontspannen! Verder is er net buiten de mediatheek een Playstation, en heeft deze locatie de grootste stilteruimte om in stilte te kunnen studeren.
  1. Is er een self-service apparaat waar ik zelf kan lenen?
    Ja. In de HanzeMediatheek staat na de glazen deur links de self-service. Hier kun je zelf boeken lenen met je studenten/medewerkers kaart, maar ook leningen verlengen en boeken terugbrengen. 
  2. Waar breng ik mijn boeken terug?
    Dat kan op deze locatie bij de self-service. Lukt het je niet? Een medewerker helpt je graag.
  3. Zijn hier speciale materialen die ik kan lenen? Hoe veel en hoe lang mag ik die lenen?
    In deze tabel zie je of er speciale materialen aanwezig zijn, die op de andere locaties niet aangeboden worden. 
  4. Zijn hier nog extra faciliteiten vergeleken met de andere locaties?
    Op deze locatie zijn anatomische modellen van verschillende lichaamsdelen te bekijken en lenen, en er zijn yogaballen om dynamischer op te zitten, als je even niet op een stoel wilt stilzitten.
  1. Is er een self-service apparaat waar ik zelf kan lenen?
    Nee, bij de balie helpen we je graag verder!
  2. Waar breng ik mijn boeken terug?
    Deze (en andere materialen) kun je terugbrengen bij de medewerker bij de balie in de HanzeMediatheek.
  3. Zijn hier speciale materialen die ik kan lenen? Hoe veel en hoe lang mag ik die lenen?
    In deze tabel zie je of er speciale materialen aanwezig zijn, die op de andere locaties niet aangeboden worden. 
  4. Zijn hier nog extra faciliteiten vergeleken met de andere locaties?
    Zeker. We hebben een gezellige zithoek met een platenspeler waar je lp's kunt luisteren. Daarnaast hebben we studio's waar je met  maximaal twee personen naar muziek kunt luisteren of even kort rustig kunt studeren of overleggen.
  1. Is er een self-service apparaat waar ik zelf kan lenen?
    Nee, bij de balie helpen we je graag verder!
  2. Waar breng ik mijn boeken terug?
    Deze (en andere materialen) kun je terugbrengen bij de medewerker bij de balie in de HanzeMediatheek.
  3. Zijn hier speciale materialen die ik kan lenen? Hoe veel en hoe lang mag ik die lenen?
    In deze tabel zie je of er speciale materialen aanwezig zijn, die op de andere locaties niet aangeboden worden. 
  4. Zijn hier nog extra faciliteiten vergeleken met de andere locaties?
    Er is een grote collectie dvd's te leen op deze locatie. Ook is er alleen in deze HanzeMediatheek een speciale scanner aanwezig voor groot formaat papier. 

Aanvragen

Een deel van de collectie staat in een gesloten magazijn. In de catalogus staat er "Magazijn" of een "M". Je kunt materiaal uit het magazijn laten halen door op de knop Reservering plaatsen of Place hold te klikken en de gegevens in te vullen. Klik op versturen.

Je kunt het boek de volgende werkdag na 14.30 uur ophalen bij de balie van de betreffende locatie. Een boek blijft 8 dagen voor je staan.

Als je een boek van een andere HanzeMediatheek locatie wilt lenen, kun je het daar zelf ophalen of je kunt het naar je eigen HanzeMediatheek locatie laten opsturen. Als je het wilt laten opsturen, kun je dat bij de balie van jouw locatie aanvragen. Een boek blijft 5 werkdagen voor je staan.

Heeft de HanzeMediatheek niet het boek of tijdschrift dat je nodig hebt? Dan kun je het lenen bij de Universiteitsbibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen of een andere bibliotheek in Nederland. Lenen bij een andere bibliotheek kan via het Interbibliothecair Leenverkeer (IBL). Hieraan zijn wel kosten verbonden.

Hoe vraag ik iets aan?

  1. Ga naar de catalogus en log in (rechtsbovenin)
  2. Zoek dan naar de titel die je nodig hebt. Kijk goed of je de juiste druk hebt gekozen. Als de gekozen titel niet bij de HanzeMediatheek beschikbaar is, verschijnt de knop "Item aanvragen bij een andere bibliotheek in Nederland"
  3. Als je op die knop drukt, verschijnt een formulier dat na invullen ingediend kan worden.
  4. Je krijgt bericht wanneer je het boek af kan halen in de HanzeMediatheek, of wanneer een aanvraag niet gehonoreerd kan worden.
  5. Artikelen worden naar je Hanze mail gestuurd. Het artikel blijft 30 dagen beschikbaar, of kan 5 keer worden geopend. Daarna is het artikel niet meer beschikbaar

Wat kost het?

  • €13 voor het lenen van een boek
  • €6,50 voor het lenen van een artikel

Het bedrag kun je per pin betalen in de HanzeMediatheek.

Als je vaker wat wil lenen bij de UB

Leen je vaker bij de UB Groningen? HG-studenten kunnen korting krijgen op een UB-pas of een combinatiepas aanschaffen voor UB en Openbare Bibliotheek. Klik hier voor meer informatie.

Is er een uitgebreidere handleiding hoe ik dit aan moet pakken?

Ja! Om stap voor stap je te laten zien hoe een IBL verzoek aan kan vragen, kun je ook deze handleidingen bekijken: boek aanvragen  |  artikel aanvragen

Als je maar een enkele keer een bron uit de RUG collectie wilt gebruiken, is een leenverzoek via InterBibliothecair Leenverkeer (IBL) waarschijnlijk voordeliger. Maar zou je vaker gebruik willen maken van de collectie van de Universiteitsbibliotheek van de RUG? Als Hanze student krijg je korting op je UB-lidmaatschap!

UB-lidmaatschap

Word je als Hanzehogeschool-student lid van de Universiteitsbibliotheek van de RUG, dan ontvang je van de Hanzehogeschool 50% van het lidmaatschapsgeld retour op je bankrekening. Op de site van RUG vind je meer informatie over de lenerspas en tarieven van de Universiteitsbibliotheek.

Martini-abonnement: UB + Groninger Forum

Het is ook mogelijk een combinatiepas aan te schaffen voor zowel de Universiteitsbibliotheek als de Openbare Bibliotheek Groningen, het Forum, namelijk met het Martini abonnement.

Hoe kun je de korting aanvragen?
Je moet er wel wat voor doen: Vul het digitale formulier 'declaratie algemene kosten studenten' in. Dit formulier vind je op de intranetpagina's van Financieel Economische Zaken (FEZ). Stuur het ingevulde declaratieformulier met een betaalbewijs van het UB-lidmaatschap naar de Financiële Administratie van de Hanzehogeschool via facturen@org.hanze.nl. Het kortingsbedrag wordt dan bijgeschreven op je bankrekening.

Werk of studeer je bij de Hanzehogeschool en ontbreekt er volgens jou een boek, e-book of tijdschrift in de collectie? Laat het ons weten via onderstaand formulier, of spreek een medewerker aan in de HanzeMediatheek. Ben je medewerker, en wil je een boek zakelijk bestellen? Kijk dan hier.

Wat als..

Wist je dat je een lening 3 keer kunt verlengen? Als je hier aan denkt kun je mogelijk vervangingskosten voorkomen. Je ontvangt van ons meerdere keren een herinnering om je materialen in te leveren*. Maar je kunt je lening niet verlengen als iemand anders het boek gereserveerd heeft of als je account geblokkeerd is.

 

Ben je vergeten te verlengen, of staat er een reservering op en heb je het boek nog niet teruggebracht? Dan wordt je account een week na het verstrijken van de uitleentermijn geblokkerd en kun je niet meer lenen, verlengen of reserveren totdat je het materiaal terugbrengt.

 

Maak je het erg bont, en kom je het boek niet terugbrengen dan zijn we genoodzaakt deze te vervangen zodat het weer uitgeleend kan worden. De vervangingskosten moeten door jou betaald worden en bestaan uit de nieuwprijs van het boek (min. 25 euro) plus administratiekosten (15 euro). Bij materialen met normale leen gaan we vervangen nadat de uitleentermijn 3 weken verstreken is; bij korte leen na 1 week. Je kunt het materiaal dan niet meer inleveren.

 

*Aan de herinneringen kunnen geen rechten worden ontleend. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig inleveren van geleende materialen.

Dat is vervelend! Meld het daarom zo spoedig mogelijk. Jij bent als lener aansprakelijk voor de geleende materialen. Bij melding van verlies of beschadiging kun je zelf voor een onbeschadigd vervangend exemplaar zorgen van dezelfde of nieuwere druk, zo niet dan moet je de nieuwwaarde vergoeden (minimaal 25 euro). Bovendien betaal je altijd 15 euro administratiekosten. Als je geen melding maakt van beschadiging of verlies wordt je account een week na het verstrijken van de inlevertermijn geblokkeerd en na in totaal 3 weken ontvang je een factuur.

[anchornavigation]