Citeren en literatuurlijst maken

RefWorks biedt verschillende tools om te ondersteunen bij het citeren van de gebruikte referenties en het maken van een bibliografie: 

​1. 'RefWorks Citation Manager add-in' voor Word-documenten

2. Create Bibliography en Quick cite - voor bijvoorbeeld Word Online.

RefWorks Citation Manager - in Word

1. Open in Word het document waaraan je referenties wilt toevoegen.
2. Ga op het tabblad Start naar Invoegtoepassingen

 

 

Let op, soms zie je in het lint alleen de box zonder titel of staat de box invoegtoepassingen verstopt onder de drie puntjes:

3. Klik op Meer invoegtoepassingen. Het pop-up scherm Office-invoegtoepassingen wordt geopend.
4. Typ RefWorks in de zoekbox
5. Klik op Toevoegen achter RefWorks Citation Manager


6. Login op de RefWorks Citation Manager met je RefWorks account. Als je ingelogd bent bij RefWorks verschijnt aan de rechterkant je referentielijst.
7. Selecteer de (sub)folder of het project waaruit je wilt citeren.

 



8. Je kunt de sortering aanpassen naar keuze. Klik hiervoor op het pijltje achter 'by date added'.

9. Plaats in het Word-document je cursor op de plaats waar je de referentie in wilt voegen, vink de referentie(s) aan in de lijst en klik op Insert Citations. De referenties worden nu toegevoegd aan het document en de literatuurlijst wordt aangemaakt.

 

 

10. Je kunt eventueel de gewenste citation style aanpassen.

 


11. Zoek en selecteer de gewenste citation style en klik op Update. De gebruikte citation style in het document wordt aangepast.

NB: Alles wat je in RefWorks toevoegt, wijzigt of verwijdert, wordt automatisch gesynchroniseerd in je document. Voer wijzigingen in de referenties daarom NIET door in je document, maar in de referentie in RefWorks.

HBO Kennisbank

Laat je moeder
niet de enige zijn die je scriptie te lezen krijgt.

Publiceer je scriptie op de HBO-kennisbank en zorg
voor een goeie start van je carrière.

Scriptie Publiceren op de HBO Kennisbank

Samenwerken in documenten met RCM

Wanneer je een document schrijft dat is verbonden met een gedeeld project, kun je samenwerken aan een document met andere projecteigenaren wanneer je RefWorks Citation Manager (RCM) gebruikt. Een document met citaten uit het gedeelde project kan worden gemaild tussen gebruikers en elke projectdeelnemer kan eraan bijdragen. Elke auteur werkt afzonderlijk aan het document en e-mailt het vervolgens naar de andere eigenaren voor verdere bewerking, in plaats van dat meerdere gebruikers het document tegelijkertijd bewerken.
 
Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan om samen te werken met andere projectdeelnemers:
  • Alle auteurs moeten eigenaar zijn van hetzelfde project.
  • Alle auteurs moeten RCM gebruiken.
  • Als je een document ontvangt met een aangepaste stijl die niet voor jezelf beschikbaar is, kun je die stijl nog steeds gebruiken. Als je echter de stijl in het document wijzigt, kun je niet terugkeren naar de niet-beschikbare aangepaste stijl. Alleen gebruikers die de stijl beschikbaar hebben, kunnen hiernaar terugkeren.

Create Bibliography en Quick Cite - voor bijvoorbeeld Word Online (Office 365)

The RefWorks Citation Manager is op dit moment nog niet beschikbaar in Word Online (Office 365). Het staat wel op de roadmap van Proquest om te worden ontwikkeld. Tot die tijd kun je voor het citeren van referenties in World Online gebruik maken van de "Create Bibliography" en "Quick Cite" functionaliteit binnen RefWorks.

Quick cite

Met Quick Cite kun je in RefWorks in de juiste stijl opgemaakte citaties kopiëren.

  • Ga naar het project en/of de folder die je wilt gebruiken
  • Klik op het Create bibliography icoon en kies Quick Cite

undefined


Een popup scherm wordt geopend.

 

1. Kies de gewenste Citation Style en klik op "Continue".

 

undefined

 


2. Selecteer de referenties die je wilt citeren en klik op het icoon "Copy to citations your clip board".

 

undefined

 


3. Plak vervolgens de gekopieerde citatie op de gewenste plaats in je document.

 

Create Bibliography

Je kunt een bibliografie (literatuurlijst) aanmaken van elke gewenste folder, of via  All Documents of via een lijst met zoekresultaten.

  • Ga naar de folder die je wilt gebruiken (of ga naar All Documents of doe een zoekactie en selecteer items)
  • Klik op het Create bibliography icoon. 


undefined

Vervolgens zoek je de uitvoerstijl en selecteert die. Je bibliografie wordt weergegeven in je browser waar je deze kunt kopiëren en plakken in je document.

 

YouTube tutorial - Writing with RefWorks

YouTube tutorial - Editing Citation Styles in RefWorks

Verwante informatie

[anchornavigation]